\"Téměř ve všech soutěžených oblastech uspěly firmy, které zimní údržbu dělají standardně. Dosáhli jsme ale o 15 procent nižší ceny. Jedna z vítězných firem, SÚS (Správa a údržba silnic) z kraje Vysočina, se odvolala k antimonopolnímu úřadu a ten nám znemožnil soutěž dokončit. Kvůli tomu musíme zimní údržbu zajistit na příští sezónu přímým zadáním, znovu ale oslovíme více uchazečů a chceme dosáhnout nižších cen,\" řekl Ťok.
Část zimní údržby nyní zajišťují krajské Správy a údržby silnic na základě smlouvy s ministerstvem dopravy. Pro část oblastí vypsala tendry státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic a pět oblastí už dříve v rámci pilotního projektu vyhlásilo samo ministerstvo dopravy. Výsledky tohoto pilotního projektu ve Zlínském a Karlovarském kraji dopadly podle ministerstva dopravy pozitivně.
Proti zadávání údržby formou veřejné soutěže vypisované ministerstvem dopravy se stavějí především kraje, které jsou zpravidla zřizovateli místních správ údržby silnic. Koncem května otevřenou soutěž na provádění údržby silnic kritizovali hejtmani na zasedání Asociace krajů a obávali se dodržování dojezdových časů záchranářů, policistů a hasičů, pokud by soutěže vyhrály soukromé firmy. Podle ministerstva dopravy jsou ale časy pro odklízení sněhu stanovené zákonem a součástí výběrového řízení bylo i zostření sankcí, pokud by provozovatel tato pravidla nedodržel.
Hodnotu původní veřejné zakázky na spravování silnic ve 21 oblastech v Libereckém, Středočeském, Královéhradeckém, Zlínském kraji a na Vysočině odhadlo ministerstvo dopravy na 1,3 miliardy korun. Firmy vzešlé z výběrových řízení měly v daných lokalitách silnice spravovat čtyři roky. Předpokládanou hodnotu nové zakázky, která má být tříletá, ministerstvo neuvedlo.
cfr mal