Zatímco loni v první polovině roku vlaky RegioJetu podnikatele Radima Jančury přepravily 1,07 milionu lidí, letos to bylo téměř o třetinu více 1,41 milionu. Za nárůstem je zavedení nových spojů na východ Slovenska a také prodloužení souprav. Ve vytížených časech má jeden vlak až deset vagonů. \"Podařilo se nám snížit náklady na jednu sedačku, proti ostatním dopravcům až o 28 procent,\" tvrdí Jančura. Za celý rok dopravce předpokládá zisk mezi 30 a 50 miliony korun.
Firmě Leo Express podnikatele Leoše Novotného pomohlo ke snížení ztráty více cestujících, nižší odpisy a vyšší ceny jízdného. Tržby se zvýšily zhruba o polovinu na 130 milionů korun, píše IHNED. České dráhy pololetní výsledky zatím neoznámily.
Podle současných odhadů dopravců České dráhy na hlavní trase svých konkurentů, mezi Prahou a Ostravou, přepraví stejně jako RegioJet zhruba 40 procent cestujících. Zbytek pasažérů připadá na Leo Express. Přesné statistiky nejsou k dispozici.
Oba soukromí dopravci nyní čekají na ukončení šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Dopravci tvrdí, že České dráhy v době jejich vstupu na trať v roce 2011 jezdily za podnákladové ceny. Státní firma to odmítá. Obě soukromé společnosti se obrátily také na soud se žádostí o náhradu škody. Dohromady od Českých drah požadují kompenzaci přes 1,1 miliardy korun.
Soukromí dopravci se snaží hledat zdroje příjmů na jiných trasách. Zatímco RegioJet jezdil prakticky od začátku s některými páry spojů až do Žiliny, Leo Express začal jezdit z Prahy přes Olomouc do Starého Města a na této lince byl výdělečný. Loni v zimě nabídli oba dopravci spoje až do Košic. Od letošního prosince začne do Starého Města jezdit i RegioJet. Slovenský RegioJet provozuje komerční linku mezi Bratislavou a Košicemi.