Vláda opětovně projedná soutěž na nového provozovatele mýta

25.08.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 25. srpna (ČTK) - Vláda se bude ve středu opětovně zabývat plánem ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) na přípravu soutěže na provozovatele mýtného systému po roce 2016. Hlavní diskuse koaličních ministrů se očekává kolem délky období, během něhož se bude vybírat mýtné pouze prostřednictvím mýtných bran. Zatímco ČSSD požadovala v nedávných koaličních jednáních co nejkratší, tedy tříleté období, materiál ministerstva uvádí pouze pětileté období. To podle úřadu odpovídá garantované životnosti současné mikrovlnné technologie.

Rozdíl v délce přechodného období není jedinou třecí plochou, kterou budou muset ministři na středečním zasedání odstranit. Podle poslance Jana Birkeho, který je expertem ČSSD na oblast mýta, se materiál, který předložil Ťok vládě minulý týden, odchyluje od původní dohody koaličních expertů i v řadě jiných věcí. ČSSD proto bude požadovat vyšší kontrolu nad postupem ministerských úředníků.

Nejnovější materiál z dílny ministerstva dopravy předpokládá, že úřad do ledna 2016 najde technicko-organizačního poradce, který mu pomůže s přechodem systému od stávajícího dodavatele, společnosti Kapsch, na nového provozovatele vzešlého z výběrového řízení. Současně s ním se chce úřad prostřednictvím neveřejného řízení takzvaného JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění) dohodnout s Kapschem na předání licencí a zajištění součinnosti při zaškolování nového provozovatele.

Samotné výběrové řízení na pětiletý provoz systému má podle ministerstva dopravy následovat s tím, že s novým provozovatelem má ministerstvo dopravy podepsat smlouvu v říjnu 2016. Pokud by všechny kroky šly hladce a nikdo by se proti výsledkům soutěží neodvolal k antimonopolnímu úřadu, měl by nový provozovatel na převzetí systému necelé tři měsíce.

Elektronické mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu firma Kapsch. Celkem je v systému zaregistrováno zhruba 830.000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun. Kapsch a jeho subdodavatelé mají z vybraných peněz zhruba pětinu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK