\"Kvalita potravinářské pšenice podle rozborů prvních vzorků vypadá velmi dobře. Obsah dusíkatých látek, tedy lepku, je velmi vysoký, což je dobrá zpráva pro pekaře,\" řekl ČTK člen představenstva Svazu průmyslových mlýnů Pavel Filip. Také objemová hmotnost je vysoká, nepotvrdily se podle něj obavy, že zrno bude drobné kvůli suchu, což je dobrá zpráva pro mlynáře, protože budou mít dobrou výtěžnost.
Mlýny přijímají obilí, které má neobvykle nízkou vlhkost, kolem deseti procent, přičemž v běžných letech má od 13 do 14 procent. Mlynáři proto musejí vodu do obilí doplnit. \"Přibližně pět procent, což není tak jednoduché. Potřebujeme ji tam dostat, musí proniknout do jádra zrna. Tam potom bobtnají škrobová zrna, čímž se mění struktura a dá se oddělit bílá mouka od otrub. Potom se dají dobře vyrábět krupice a hrubé mouky, což jsou české speciality,\" vysvětlil Filip.
Cena pšenice na pařížské burze podle Filipa zaznamenala sice v uplynulých dnech dost velké výkyvy, až na 163 eur za tunu (4400 Kč), ale to se stalo i loni. V Česku se pšenice vykupuje aktuálně za 4000 až 4200 korun za tunu. Obchod se ale zastavil a zemědělci vyčkávají. Ve Francii údajně není dobrá kvalita zrna. \"Prozatím to vypadá, že cenový průběh bude identický s loňským rokem,\" uzavřel mlynářský expert.
Také podle odborného poradce Pavla Skřivana budou pekařské parametry mouky nejspíš velmi dobré, jasno bude ale až koncem září a začátkem října. \"Dá se očekávat stabilní cena pšenice a mouky,\" řekl pekařům. Mlýny podle něj mají dlouhodobě potíže s tvrdší pšenicí a musejí tomu přizpůsobit technologie. Cena potravinářské pšenice se podle něj loni na velkých burzách pohybovala mezi 180 až 190 eury (4860 až 5130 Kč). \"Troufám si říct, že by se na tom nemělo nic měnit. To, že cena klesá v průběhu sklizně na 170 eur, je normální, počítal bych s cenovou stabilitou,\" uvedl.
Pekaři se na semináři sešli i s představiteli obchodních řetězců. Jejich zástupci uvedli, že pekaři nejsou jednotní, někteří jim údajně nabízejí rohlík za 80 haléřů a chleba pod 15 korun. Pekaři se také seznámili s novou strategií svazu. Na podzim připravuje velkou mediální kampaň Fandím českému pečivu, do které by se měly zapojit známé osobnosti.