Šlo zejména o havárii osobního vlaku na pražském Masarykově nádraží, vykolejení rychlíku v Horažďovicích a střet pendolina s kamionem na železničním přejezdu ve Studénce. \"Není nám lhostejné, co si cestující myslí a cestující nerozlišují České dráhy od SŽDC (Správy železniční dopravní cesty). Cestující si myslí, že železniční přejezdy stále patří Českým drahám,\" řekl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Na zvýšení bezpečnosti na přejezdech už pracuje expertní skupina složená kromě členů ČD z ministerských úředníků a expertů, SŽDC, Drážního úřadu a Drážní inspekce.
Kromě rutinních mimořádností, jako je výpadek elektrického napětí, je možné s trenažéry simulovat například poruchy návěstidel, nebo náhlou změnu návěstidel, doplnil Štěpán. Jednou z variant, kde by se mohli strojvedoucí na nových trenažérech školit, je školící středisko v České Třebové. Jednání o jejich umístěních ale zatím nejsou uzavřená.
Kromě trenažérů by bezpečnost na železnicích mohlo zlepšit zavedení elektronických karet pro strojvedoucí, které by dokázaly ohlídat dodržování povinných přestávek. Přestože nyní mají strojvedoucí Českých drah povinnost hlásit, zda nepracují i pro konkurenci, ve skutečnosti není možné vyloučit, že tomu tak stoprocentně není. Podle mluvčího drah Radka Joklíka by tak \"elektronické licence\", o nichž se uvažuje, dokázaly ohlídat, aby strojvedoucí nepřišli od konkurenčního dopravce a bez povinného odpočinku nastoupili do služby u ČD.
Havárii ve Studénce z 22. července nepřežili tři lidé a vyžádala si dvě desítky zraněných. Řidič kamionu vjel na koleje v době, kdy už svítila červená světla. Vůz zůstal zavřený mezi závorami.