Ten ovšem nedávno udělil dopravnímu podniku za chyby při stavbě pokutu 8,5 milionu korun. \"Důvodem (pro nečerpání) není toto rozhodnutí, už před rokem jsme věděli, že další půjčku nebudeme potřebovat, není nutné se dál zadlužovat,\" řekl na dotaz ČTK ředitel podniku Jaroslav Ďuriš.
Nová část metra vyšla zhruba na 20 miliard korun. Podnik podle ředitele dosud zaplatil faktury za zhruba 17,5 miliardy korun. Kromě peněz z EIB a části dotací z EU jde o peníze podniku a města, uvedl Ďuriš. Konkrétnější údaje neuvedl.
Podnik uvedl v dopise radním, že peníze z EIB nebude na stavbu potřebovat a rada jeho stanovisko akceptovala. Podnik by však další část úvěru pravděpodobně stejně nedostal. EIB, která s uvolněním peněz váhá už řadu měsíců, čekala na kladné rozhodnutí ÚOHS. Úřad ale před několika dny v nepravomocném rozhodnutí uvedl, že dopravní podnik chyboval, v zakázce na dostavbu metra prý nestanovil transparentně způsob hodnocení nabídek.
Pražští zastupitelé kvůli zpožděnému čerpání z EIB loni v září mimořádně z rozpočtu města uvolnili na stavbu dvě miliardy korun. \"Máme s městem domluvené, že tuto částku v dohledné době vrátíme,\" řekl dnes Ďuriš.
Stavbu provázela řada problémů. Ministerstvo dopravy před časem krátilo dopravnímu podniku strop pro čerpání evropských dotací. První peníze ze zhruba sedmi miliard přišly z EU až v polovině letošního roku, několik týdnů poté, co se metro poprvé rozjelo s prvními cestujícími. Kromě antimonopolního úřadu zkoumá stavbu také Nejvyšší kontrolní úřad.
Na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Stavba začala v roce 2009, metro se rozjelo letos v dubnu.