\"Vítězná společnost bude odpovědná za poradenství během všech fází až do finančního uzavření projektu a součástí vyhlášené zakázky je i možnost opce pro využití poradenství po finančním uzavření projektu. Délka zpracování je 20 měsíců od data podepsání smlouvy,\" uvedlo v tiskové zprávě ministerstvo dopravy.
Pro pilotní projekt PPP vybralo ministerstvo dostavbu dosud nedokončených úseků rychlostní silnice R4 mezi Příbramí a Pískem v celkové délce 32 kilometrů. Schválí-li celý postup vláda, výstavba zbylé části R4 by mohla začít v roce 2017. Pokud by vláda s realizací tohoto projektu PPP na silnici R4 nesouhlasila, může ministerstvo zadávací řízení na poradenství zrušit, uvedl úřad v tiskovém prohlášení.
Rychlostní silnice R4 a R7 nejsou součástí prioritní transevropské silniční sítě, a není proto na jejich výstavbu možné využít ve velké míře evropské dotace. Řešení formou PPP, kdy komunikaci postaví na své vlastní náklady soukromý subjekt, který ji pak po předem dohodnutou dobu provozuje a získává příjmy z mýta, je proto podle ministerstva dopravy těchto případech nejvhodnějším modelem financování.
V minulosti se stát pokoušel o zapojení soukromého kapitálu při výstavbě dálnic R47 u Ostravy a částí jihočeské D3. Podle ministerstva byla hlavním problémem, proč tyto stavby nakonec soukromý investor nebudoval, nedostatečná připravenost projektů a v případě D3 rovněž potřeba prioritně čerpat peníze z EU.
Současná zakázka na poradenství k R4 není jedinou soutěží, ve které si může vítěz přijít na milionové částky. Vloni například ministerstvo dopravy vyhlásilo tendr na mýtného poradce s odhadovanou cenou za 130 milionů korun. Úřad sice tento tendr nakonec zrušil, samotné společnosti nicméně za svoje služby požadovaly mnohem nižší částky, než ministerstvo dopravy původně očekávalo. Favorizovaná společnost Arthur D. Little, která ze všech účastníků nabídla nejméně, požadovala 23 milionů korun.