Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že u zhruba půl milionu vozů s naftovými motory používal posledních asi sedm let software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní emise toxických oxidů dusíku. Volkswagen za to může dostat pokutu až 18 miliard dolarů (436 miliard Kč) a federální vláda dala pokyn, aby v této věci bylo zahájeno trestní vyšetřování.
Francie a Británie dnes vyzvaly, aby se skandál kolem emisí vyšetřil na úrovni celé Evropské unie, a Paříž zahájila vlastní hloubkové vyšetřování těchto vozů. Evropská komise to označila za předčasné, vyzvala ale národní vlády, aby dohlédly na dodržování emisních předpisů u výrobců ve svých zemích, a ujistila, že \"bere tuto záležitost velmi vážně\". Vlastní vyšetřování vozů Volkswagen oznámilo Švýcarsko, Itálie a Jižní Korea, záležitostí se začalo zabývat i české ministerstvo dopravy.
Akcie Volkswagenu dnes ztratily znovu zhruba 18 procent a za dva dny se propadly o 32 procent. Skupina dnes kvůli skandálu s falšováním emisí zhoršila výhled hospodaření a ve třetím čtvrtletí vyčlení ze zisku rezervu 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč).
Skandál kolem manipulace s emisemi může mít fatální dopad nejen na kurz akcií této společnosti, ale i na celé odvětví, shodli se analytici oslovení ČTK. Podle šéfa berlínského ekonomického institutu DIW Marcela Fratzschera to poškozuje značku Made in Germany a může ohrozit i ostatní německé vývozce.
List Taggespiegel dnes uvedl, že dozorčí rada Volkswagenu v souvislosti s eskalujícím skandálem odvolá v pátek generálního ředitele skupiny Martina Winterkorna a nahradí jej výkonným šéfem automobilky Porsche Matthiasem Müllerem. Mluvčí Volkswagenu ale zprávu listu označil za \"nesmysl\". Winterkorn se dnes za manipulace s emisemi v USA znovu hluboce omluvil a slíbil plnou spolupráci s vyšetřovacími úřady.
Německá kancléřka Angela Merkelová vyzvala k plné transparentnosti a k rychlému objasnění celého případu. Německé ministerstvo dopravy uvedlo, že pošle tento týden do Volkswagenu vyšetřovací komisi, která bude mluvit s výkonnými šéfy společnosti a vyžádá si příslušné dokumenty.
Český ministr dopravy Dan Ťok se hodlá v případu emisí VW řídit postupem sousedního Německa, nejprve chce ale zjistit, zda se stejně upravené vozy nacházejí i v Evropě. V následujících dnech o tom bude jednat. Automobilka Škoda uvedla, že koncernovými motory TDI, u nichž se přišlo na obcházení měření emisí, vybavovala starší vozy, v současnosti už je ale v Evropě nepoužívá.
Podle serveru Auto.cz se odborníci na diagnostiku vozidel setkávají se snahou ovlivnit měření emisí napříč všemi automobilovými značkami a skandál u VW může být jen špičkou ledovce. Podle BBC jde zejména o diesely, které automobilky propagují jako \"čistější\", protože mají o něco nižší emise netoxického oxidu uhličitého; emise zdraví skutečně škodlivého oxidu dusičitého ale u těchto aut bývají podstatně vyšší než u benzinových aut a často výrazně překračují stanovené limity.
Zapojení systému omezování těchto emisí obvykle snižuje výkon automobilů. Podle expertů je to zřejmě důvod, proč Volkswagen v USA používal software pro zapínání tohoto systému jen při měření, uvedla agentura Reuters.