\"Byli jsme informováni, že také v Evropě jsou vozy s naftovými motory o objemu 1,6 a 2,0 litru zasaženy manipulacemi, o nichž se mluví,\" řekl Dobrindt novinářům. Americké úřady uvedly, že manipulace se týkaly vozů značek VW a Audi s naftovými motory, které se v USA prodávaly v posledních sedmi letech.
Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen Group, ve středu uvedla, že na obcházení měření emisí se přišlo u koncernových motorů TDI pod typovým označením EA 189, které montovala do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster. Podle Mladé fronty Dnes šlo o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013.
Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard Kč) a začalo tam proti němu trestní vyšetřování; skandál navíc tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země.
Dobrindt rovněž oznámil, že německé úřady budou nyní testovat na emise naftové vozy i od jiných výrobců. \"Je jasné, že Spolkový úřad pro motorová vozidla se nebude výlučně zaměřovat na modely VW, ale že provede namátková měření také u vozů jiných automobilek,\" řekl ministr podle agentury Reuters.
Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn ve středu oznámil, že odstupuje z funkce, a převzal tím odpovědnost za potenciálně ničivý skandál, i když tvrdí, že o ničem nevěděl. Podle informovaných zdrojů agentury Reuters oznámí dozorčí rada Volkswagenu po svém pátečním zasedání osoby skutečně odpovědné za manipulace a provede změny v nejvyšším vedení, které se mohou týkat i manažerů, kteří údajně o úpravách vozů nevěděli. Měla by se také zabývat osobou Winterkornova nástupce.