Škoda prodala v Česku od roku 2009 do roku 2013 přes 120.000 aut s dieselovým motorem, Volkswagen přes 36.000 vozů. Velká část z nich byla vybavena motory typu EA 189. Typové označení EA 189 uvedené generace mají podle serveru Autoforum.cz pohonné jednotky se vstřikováním common-rail o objemu 1,2 nebo 1,6 či 2,0 litru s emisní normou Euro 5 o výkonu od 75 do 180 koní.
Do celkových prodejů jsou ale zahrnuty i další motory, kterých se problém podle dosavadních informací netýká, například agregáty 1,4 TDI nebo 1,9 TDI. Do Česka se ale také dovezly další tisíce ojetých aut, u kterých se tyto motory rovněž vyskytují.
Motory EA 189 předchozí generace využívala Škoda téměř ve všech svých modelech, včetně velkoobjemových řad Octavia, Fabia nebo Rapid. Škoda podle své výroční zprávy vyrobila jen v roce 2013 celkem 68.892 motorů typu EA 189. V současnosti do svých aut montuje novou generaci motorů plnící emisní normu Euro 6, kterých se podle vyjádření automobilky problém netýká.
Škoda dosud neoznámila, kolik vozů s problematickými motory dodala zákazníkům v ČR nebo v zahraničí, ani podrobnosti případné svolávací akce, při které by v servise v řídící jednotce auta opravila závadný software. Pouze uvedla, že softwarová úprava nemá vliv na bezpečnost a auta jsou plně schopná dalšího provozu. Na svolávání vozů se chce podílet i ministerstvo dopravy. Návštěva servisu bývá dobrovolná.
Skandál vypukl o víkendu, když americká agentura pro životní prostředí oznámila, že Volkswagen do některých dieselových vozů v USA dával software, který rozpoznal, kdy je auto na emisní kontrole a dokázal upravit režim motoru tak, aby vykazoval nižší množství škodlivin ve výfukových plynech, než při běžném provozu. Koncern VW poté přiznal, že problém se týká až 11 milionů aut na celém světě.
Podle experta na automobilový trh Rolanda Zsilinszkého nebude mít celá kauza významnější vliv na chování spotřebitelů. \"Co se týká emisí, tak sice patří mezi deset nejčastějších požadavků na kupované vozidlo, ale není to zásadní rozhodovací činitel. Převládají požadavky na cenu, komfort, spotřebu a servisní síť. U ceny je to pak nejen nákupní cena, ale i náklady na provoz prodejní cena po čtyřech až šesti letech,\" řekl ČTK.
Podíl vozů s naftovým motorem na celkových prodejích nových aut na českém trhu se v posledních pěti letech pohybuje stále okolo 40 procent.