VW obcházel emisní testy i v Evropě, jeho vedení chystá vyhazovy

24.09.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Berlín 24. září (ČTK) - Německá automobilka Volkswagen manipulovala s měřením emisí u naftových vozů také v Evropě, sdělil dnes německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Evropská komise pak apelovala na všechny členské státy Evropské unie, aby zahájily vlastní vyšetřování případu. Dozorčí rada společnosti se mezitím chystá na své páteční zasedání, na němž by po středečním odstoupení generálního ředitele Martina Winterkorna měla rozhodnout o dalších personálních změnách v nejvyšším výkonném vedení.

Zdroje agentury Reuters uvedly, že dohled nad americkou divizí Volkswagenu možná převezme nynější předseda představenstva české Škody Auto Winfried Vahland, který je favoritem na nově vytvořenou funkci v představenstvu koncernu. Má o tom rozhodnout dozorčí rada, která by podle zdrojů měla oznámit osoby odpovědné za manipulace a provést změny na nejméně třech manažerských postech, včetně šéfa americké divize.

Volkswagen už v pondělí po zjištění amerických úřadů, že v USA vybavil téměř půl milionu aut zařízením pro obcházení emisních testů, přiznal, že tento software instaloval do celkem 11 milionů svých vozů. Podle Dobrindta zatím není přesně známo, kolik z nich bylo prodáno v Evropě.

Škoda Auto a Volkswagen prodaly mezi lety 2009 a 2013 v Česku přes 150.000 nových vozů s naftovými motory a značná část z nich byly agregáty TDI typu EA 189, u nichž se přišlo na obcházení emisních testů. Plyne to z údajů Svazu dovozců automobilů a automobilek.

Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do některých dieselových aut v USA přidával software, který rozpoznal, že je auto právě testováno na emise a dokázal upravit režim motoru tak, aby vykazoval nižší množství oxidů dusíku ve výfukových plynech, než při běžném provozu. Volkswagenu za to v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (435 miliard Kč) a začalo tam proti němu trestní vyšetřování; skandál tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země.

Ministr Dobrindt rovněž oznámil, že německé úřady budou nyní testovat na emise naftové vozy také od jiných výrobců. Motoristický magazín AutoBild zveřejnil zprávu, že výrazně nadlimitní hodnoty emisí oxidů dusíku odhalila nezávislá měření rovněž u některých modelů bavorské automobilky BMW.

Zpráva srazila o zhruba pět procent akcie BMW a dalších evropských automobilek. Akcie Volkswagenu naopak pokračují v mírném oživování z těžkých propadů prvních dvou dní týdne, proti minulému týdnu však ztrácejí téměř 30 procent.

Skandál Volkswagenu šokoval podnikatelské a politické prostředí v Německu a analytici upozorňují, že krize výrobce aut by se mohla stát největší hrozbou pro ekonomiku Německa, větší než řecká krize. Ekonomové poukazují na to, že německá ekonomika je do značné míry závislá právě na automobilovém průmyslu a Volkswagen je jedním z největších zaměstnavatelů v zemi.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK