\"Není to aféra Volkswagenu, není to ani aféra německého automobilového průmyslu. Německý automobilový průmysl silně zasáhla proto, že v mimořádné míře sázel právě na tento typ motorů,\" řekl Resch. \"Ještě nás čeká mnoho odhalení u dalších značek,\" prohlásil.
Další německé automobilky Daimler a BMW nicméně v minulém týdnu popřely, že by s emisními údaji manipulovaly.
\"Máme tady evropskou, možná až za hranice Evropy sahající formu organizovaného podvádění. Protože podle našich poznatků v posledních letech se stalo běžnou praxí, že se motory optimalizují, aby vykazovaly dobré výsledky při testech, a že vozy umí rozpoznat, kdy jsou testovány a kdy je třeba dodržet předepsané hodnoty emisí,\" uvedl Resch.
Sdružení DUH podle Resche získalo v posledních osmi letech indicie, že dieselové vozy nejrůznějších automobilek v běžném provozu několikanásobně překračují emisní normy, ale při testování je dodrží. Resch je přesvědčen, že to nelze vysvětlit jinak, než že je v těchto autech instalován speciální software, který při testování vozu hodnoty emisí upravuje.
Podle Resche chtěly automobilky falšováním údajů o emisích posílit konkurenceschopnost dieselových aut. \"Pokud by ta auta dodržovala normy, bylo by nutné je vybavit zařízením pro čištění výfukových plynů. Tato zařízení ale snižují výkon aut a zvyšují jejich spotřebu. Dieselové vozy by tak byly méně konkurenceschopné proti benzinovým a hybridním,\" řekl předseda DUH.
Samotná úprava motoru, aby vyhovoval emisním normám, přitom podle Resche není drahá. \"Technické náklady se u jednoho motoru pohybují mezi 200 a 300 eury (5400 a 8100 Kč),\" řekl. Úprava motoru u aut, která už jsou v provozu, ale podle něj bude mnohem dražší a navíc může ovlivnit i provozní vlastnosti vozidel.