Podle předsedy německého ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe Jürgena Resche bude skandál kolem falšování údajů o emisích mnohem širší a neomezí se pouze na Volkswagen.
Resch v rozhovoru s ČTK řekl, že k podvodům kolem emisí se podle jeho názoru uchýlilo mnoho evropských automobilek, aby zajistily, že budou vozy s dieselovým motorem konkurenceschopné vůči benzinovým. \"Ještě nás čeká mnoho odhalení u dalších značek,\" prohlásil.
Český ministr dopravy Dan Ťok dnes oznámil, že v České republice se prodalo asi 148.000 aut koncernu VW vybavených dieselovými motory, které umožňují obcházet měření emisí. Z toho je zhruba 101.000 škodovek, 38.000 volkswagenů, 7000 vozů Audi a 1800 seatů.
Ťok dodal, že technici VW a Škody připravují řešení, které může spočívat nejen v úpravě softwaru řídicí jednotky, ale také v mechanických zásazích do vozů. Řešení by mělo být připraveno do konce října, Škoda a VW pak s podporou ministerstva zorganizují servisní zásah. Náklady bude hradit Škoda Auto a koncern Volkswagen. U vozidel po servisní úpravě by přitom podle Ťoka nemělo dojít k nárůstu spotřeby ani ke snížení výkonu, kterého se někteří motoristé obávají.
Německý ministr financí Wolfgang Schäuble dnes podle médií prohlásil, že Volkswagen v důsledku skandálu projde výraznými strukturálními změnami. \"Ve finále už nebude VW stejnou firmou, jakou býval kdysi,\" dodal. Podle zdroje agentury Reuters by se měl dnes večer kvůli skandálu sejít výkonný výbor dozorčí rady Volkswagenu, který by měl posoudit dosavadní výsledky interního vyšetřování.
Dozorčí rada se podle Liese dozvěděla o problému s falšováním testů emisí jen o něco dříve než média. Lies upozornil, že Volkswagen zatím nemá představu, jaké budou celkové náklady na řešení skandálu. \"Vznikla velká škoda, protože miliony lidí ztratily důvěru ve Volkswagen. Spousta lidí se bude určitě soudit o odškodné. Musíme svolat spoustu automobilů a musí se to udělat opravdu rychle,\" prohlásil.
Volkswagen minulý týden přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut v celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. \"Ti lidé, kteří to umožnili, nebo ti, kteří rozhodnutí instalovat tento software učinili, postupovali zločinně. Musejí za to tedy přijmout osobní zodpovědnost,\" řekl Lies.
Němečtí prokurátoři už tento týden začali vyšetřovat bývalého generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. Vyšetřování se prý zaměří na podezření z podvodu při prodeji vozů, které falšovaly údaje o emisích. Agentura AP upozorňuje, že německé soudy mohou za podvod vyměřit až desetiletý trest odnětí svobody.