Stejně tak se podle analytiků banky zhorší i bilance obou zemí na běžném účtu, který odráží zejména bilanci zahraničního obchodu. Ekonomiky střední Evropy podporoval v posledních letech vývoz zboží včetně automobilů do Německa a dalších zemí eurozóny. Skandál Volkswagenu, který je majitelem největšího českého výrobce automobilů Škoda Auto, by mohl srazit prodej vozů celé skupiny.
\"Význam automobilového průmyslu a silné napojení na německé výrobce staví země střední a východní Evropy do pozice, kdy jsou výjimečně zranitelné dopadem případu Volkswagen,\" uvedli analytici banky podle agentury Bloomberg. \"Česká republika a Maďarsko tím budou zřejmě zasaženy nejvíce,\" dodali. V Maďarsku skupina vyrábí motory a vozy koncernové značky Audi
Dopad skandálu na ekonomiky Polska a Rumunska bude podstatně menší, banka tam očekává snížení růstu o méně než půl procentního bodu. Přímý dopad na Rusko, kde se skupina Volkswagen podílí na tamní produkci automobilů asi pěti procenty, bude omezený. V dlouhodobějším pohledu ale může aféra \"Dieselgate\" snížit evropskou poptávku po vývozu ruské nafty, který od počátku tisíciletí těží z boomu naftových vozů v Evropě, uvedli analytici.
Volkswagen minulý týden přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut v celém světě, z toho zhruba 1,2 milionu vozů značky Škoda. Skandál vypukl před dvěma týdny, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard Kč). Skandál začaly minulý týden vyšetřovat některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.