Mezinárodní obchod – platíte na daních skutečně jen to co musíte?

02.03.2005 | , AKONT
DANĚ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Obchodujete se zahraničním a stále platíte 26% daň. Pak nevyužíváte možnosti mezinárodního daňového plánování, kterým lze podstatně snížit daňové zatížení. Kdy se mezinárodní daňové plánování využívá  a jak ...

... dosáhnout snížení daňových nákladů objasníme v tomto článku.

Mezinárodního daňového plánování se nejčastěji využívá pro optimalizaci mezinárodního obchodu se zbožím. Realizuje se prostřednictvím společností založených v zemi s vhodným daňovým režimem a tyto společnosti se často stávají výborným řídícím centrem pro obchodní transakce jak v rámci EU tak i při dovozu a vývozu zboží z EU.

Dle našich zkušeností je obchodní činnost prováděná prostřednictvím mezinárodních struktur v současnosti velmi oblíbená. Je to dáno dosaženými daňovými úsporami, využitím rozsáhlé sítě svobodných celních pásem a možností efektivního zapojení optimalizační struktury do obchodního řetězce.

Jak funguje optimalizace mezinárodního obchodu

Následující obrázek ukazuje běžnou situaci dovozu zboží z Číny do ČR bez využití daňové optimalizace. Veškerý zisk se realizuje v české společnosti a podléhá zdanění v ČR.

 

 

V našem příkladě nakoupí česká společnost zboží za 1 000 jednotek a prodá ho konečným klientům za 2 000 jednotek. Zisk společnosti tedy dosáhne 1 000 jednotek a ty podléhají dani z příjmů 26 %. Společnost musí odvést 260 jednotek na dani. Takto bohužel postupuje řada podnikatelů a zbytečně přichází o finanční prostředky.

Zapojme do obchodních vztahů optimalizační strukturu. V našem případě vstoupí mezi čínského dodavatele a českou společnost distribuční společnost. Tato společnost zajišťuje pro odběratele řadu služeb (garantuje kvalitu zboží, ceny, řeší reklamace, zajišťuje plynulost dodávek atd.). Za tuto přidanou hodnotu si distribuční společnost účtuje patřičnou odměnu. Při vhodném zvolení místa sídla distribuční společnosti nebude tento zisk zdaněn.

Celá situace se změní následovně:

 

Jako distribuční společnost je vhodné využít například amerických společností, které za určitých podmínek nepodléhají zdanění. Celkový zisk se tedy rozkládá na dvě části. V americké (distribuční) společnosti zůstává 800 jednotek, které nejsou zdaněny. Česká společnost generuje zisk ve výši 200 jednotek, který podléhá dani z příjmů 26 %. Zdanění tedy dosáhne 52 jednotek.

Srovnejme si pro názornost obě varianty v tabulce:

bez distribuční společnosti zapojena distribuční společnost
Zisk v distribuční spol. 0 800
Daň v distribuční spol. 0 0
Zisk v ČR společnosti 1 000 200
Daň v ČR společnosti 260 52
Celková daň 260 52

Zapojením společnosti bylo dosaženo výrazného snížení celkové daňové povinnosti. Uvědomíme-li si, že náklady na založení americké společnosti nepřesahují 160 000 Kč, je tento nástroj velice účinnou metodou daňové optimalizace.

Sledujte náš nový seriál o daňové optimalizaci každou středu!

Autor článku

Ing. Michal Friedberger  

Články ze sekce: DANĚ