\"Nemohu vyloučit určitý vliv na naši ekonomiku, ale nemám důvod předpokládat, že situace kolem koncernu VW bude mít významný dopad na růst našeho hrubého domácího produktu,\" uvedl dnes pro ČTK ministr Mládek.
Ministerstvo financí se rovněž nedomnívá, že by dílčí výkyvy na zahraničních trzích výrazně ovlivnily růst v ČR. Ten podle MF stojí na dostatečně pevných a zdravých základech tvořených zejména domácí poptávkou a je bez výrazných nerovnováh.
\"Nicméně ve světle přímého zapojení koncernové značky VW - Škody Auto do kauzy s manipulací s výsledky emisních kontrol je možné v krajním případě kalkulovat s rizikem nepatrně nižšího růstu HDP v řádu 0,1 až 0,2 procentního bodu,\" uvedla dnes Kateřina Vaidišová z tiskového oddělení ministerstva financí. Vzhledem ke struktuře poptávky po vozech Škoda ale resort neočekává, že by tento scénář nastal. Také kvůli nižším cenám ropy, než se kterými počítala poslední makroekonomická predikce MF, by se případné negativní důsledky podle ní patrně negovaly.
Podle místopředsedy Asociace exportérů Otty Daňka dopad skandálu Volkswagenu na vývoj českého exportu či HDP se nedá nyní zcela přesně odhadnout. Důležitý podle něho bude i postoj konkurence na jednotlivých trzích, který bude ovlivněn tím, jak \'čistá\' z tohoto pohledu konkurence je. \"Dovolil bych si odhadnout, že na český automobilový průmysl, včetně jeho dodavatelů, to negativně zapůsobí. Jistá korekce (odhadu) vývoje HDP, minimálně na příští rok by měla být provedena,\" uvedl Daněk.
Analytici Bank of America minulý týden uvedli, že kauza automobilky Volkswagen zasáhne ve střední a východní Evropě nejvíce českou a maďarskou ekonomiku. Hospodářský růst obou zemí by mohly dopady skandálu snížit v nejhorším případě o 1,0-1,5 procentního bodu. Pro českou ekonomiku by to například mohlo znamenat, že růstové tempo 2,8 procenta, které na příští rok odhaduje ČNB, by se mohlo zpomalit až na 1,3 procenta. Skandál Volkswagenu, který je majitelem Škoda Auto, by mohl srazit prodej vozů celé skupiny.
Volkswagen na konci září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, z toho bylo zhruba 1,2 milionu vozů značky Škoda. Skandál vypukl před dvěma týdny, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (téměř 437 miliard Kč). Skandál začaly vyšetřovat některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.