Skandál vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů vybaveno 482.000 vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37.500 dolarů. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard Kč). Podle Tonna však bude pokuta pravděpodobně nižší, pokud bude firma s úřady spolupracovat. Mohla by tak prý činit zhruba 14 miliard dolarů.
Volkswagen navíc čelí žalobám ze strany jednotlivých amerických států a okresů. Pokuty mu hrozí také v dalších zemích, ve kterých automobily umožňující falšování testů prodával.
Automobilka přiznala, že software umožňující manipulovat s testy emisí instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii se skandál podle informací listu Handelsblatt týká osmi milionů vozů. Skandál již vyšetřují úřady v Německu i v dalších evropských zemích.
Volkswagen čelí rovněž soudním sporům se zákazníky, kteří se cítí být jeho praktikami podvedeni. Na firmu již bylo podáno několik hromadných žalob ve Spojených státech i v Evropě.
Analytici předpokládají, že skandál bude mít výrazný dopad na zisky Volkswagenu. Automobilka již oznámila, že si ve třetím čtvrtletí dala na náklady spojené se skandálem stranou 6,5 miliardy eur.
Tonn v důsledku skandálu snížil svůj odhad letošního zisku Volkswagenu o polovinu na 6,4 miliardy eur. Odhad zisku pro příští rok zredukoval na 11 miliard eur z dříve předpokládaných 15,7 miliardy eur.
Německý analytik automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhöffer předpokládá, že celosvětový prodej Volkswagenu by v příštím roce mohl klesnout až o deset procent. Podle Dudenhöffera se tak Volkswagenu nepodaří udržet vedoucí pozici na světovém trhu, o kterou v letošním prvním pololetí připravil japonského konkurenta Toyota.
Skandál rovněž těžce zasáhl akcie Volkswagenu, jejichž cena se propadla o zhruba 40 procent. Tržní hodnota koncernu se tak snížila asi o 30 miliard eur. Podle společnosti Brand Finance navíc skandál vedl k poklesu hodnoty značky Volkswagen o zhruba deset miliard dolarů z dříve odhadovaných 31 miliard dolarů.
Skandál přichází v době, kdy se firma podobně jako další automobilky potýká s útlumem na čínském trhu. Celosvětový prodej koncernu Volkswagen v letošním prvním pololetí klesl o půl procenta na 5,04 milionu vozů. Volkswagen nicméně předstihl rivala Toyota, jehož prodej se propadl 1,5 procenta na 5,02 milionu vozů, a poprvé v historii se tak dostal do čela světového automobilového trhu.