EP požaduje zavedení přesnějších testů emisí pro auta

06.10.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Štrasburk 6. října (zvláštní zpravodaj ČTK) - Evropská komise (EK) by měla urychleně prosadit zavedení důkladnějších testů emisí, aby se předešlo opakování nynějšího skandálu v německé automobilce Volkswagen. Během dnešní debaty o možných dopadech falšování testů emisí na země EU se na tom shodli evropští poslanci. Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská přislíbila, že komise zajistí vytvoření přesnějších pravidel pro testování automobilů.

\"Je zjevné, že Evropa čelí stejnému problému jako Spojené státy, ale na rozdíl od USA jsme jej neodhalili,\" prohlásil lidovecký europoslanec Peter Liese. Německá automobilka Volkswagen po vypuknutí skandálu v USA přiznala, že do zhruba 11 milionů aut po celém světě instalovala software umožňující manipulovat s testy emisí.

Podle mnohých Lieseho kolegů z pléna je manipulace s hodnotami emisí strategií nejen Volkswagenu, ale i dalších výrobců aut. Europoslanci ostře kritizovali EK, že nebyla schopna předejít tomu, aby automobilky zastaralé testy obcházely, klamaly tím spotřebitele a poškozovaly životní prostředí. Komisařka Bieńkowská v reakci na skandál uvedla, že v zemích unie existuje politická vůle k zavedení nového systému testování, který chce Evropská komise zavést, což přivítali zvláště zastánci ekologicky odpovědné politiky v EP.

\"Znečištění vzduchu je v Evropě tichý, ale mocný zabiják a my musíme zajistit tvrdá pravidla pro boj s tímto problémem, k jehož hlavním zdrojům patří automobilová doprava,\" uvedl Bas Eickhout z frakce zelených. Návrh na nový systém emisních testů, který by pro nové vozy měl platit od roku 2018, schválil na konci září výbor EP pro životní prostředí.

Skandál může pro Volkswagen znamenat náklady v desítkách miliard eur na nápravu škod a na potenciální soudní výlohy. Řada poslanců v této souvislosti upozorňovala na fakt, že finanční problémy německého kolosu mohou vést ke ztrátě až tisíců pracovních míst, a proto by nová pravidla neměla být primárně bičem na automobilky. Předseda EP Martin Schulz minulý týden prohlásil, že aféra bude ranou pro celou německou ekonomiku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK