Díky ceně na letáku by si lidé mohli podle předkladatele pozměňovacího návrhu Jeronýma Tejce (ČSSD) předem zjistit, nakolik je nabídka výhodná. Rovněž lhůta pro zákaz přijímání peněz, jak ji prosadil ústavně-právní výbor, má kupující ochránit před praktikami takzvaných šmejdů. Zamezit by měla případům, kdy kupující využije práva odstoupit do dvou týdnů od smlouvy, které se však nenaplní třeba kvůli tomu, že podnikatel sídlí na fiktivní adrese a jako kontaktní adresu uvede poštovní box nebo společnost zruší.
Do zákona se dostala na návrh Radka Vondráčka (ANO) úprava podmínek pro zřizování registrů s údaji o spolehlivosti a platební morálce klientů. Registry bude smět provozovat pouze neziskové organizace. Pro vzájemné informování a zpracovávání osobních údajů nebude zapotřebí souhlasu spotřebitele. Prodávající, který bude údaje do registru poskytovat, bude muset svého zákazníka uvědomit, že jeho údaje budou nebo můžou být v evidenci vedeny.
V Česku už existují mezisektorové registry provozované SOLUS, zájmovým sdružením právnických osob, a CNCB - Czech Non-Banking Credit Bureau, z.s.p.o. Vondráčkův návrh má takovým registrům určit zákonné mantinely. \"Je nezbytné upravit provozování registrů zákonem tak, aby v nich bylo možné za předem stanovených podmínek zpracovávat údaje o spotřebitelích i bez jejich souhlasu. Jedná se přitom jak o informace o tom, že spotřebitel má závazky po lhůtě splatnosti, tak o závazky dosud nesplatné,\" uvedl v důvodové zprávě.
Vondráčkův návrh stanoví údaje, které mohou být v registrech vedeny a po jakou dobu, a podmínky jejich zpřístupnění dalším prodávajícím. Ošetřuje i práva spotřebitelů, například na zpochybnění zápisu a na jeho opravu. Provozovatel bude taky muset smazat údaje o řádně splácených závazcích, pokud o to spotřebitel požádá. Návrh má také zamezit tomu, že domnělé registry si nechají od spotřebitelů platit za výpisy o bezdlužnosti a podobná plnění, která pro ně nemají faktickou hodnotu.
Vládní novela zákona má umožnit to, aby inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) mohli nahrávat průběh předváděcích prodejních akcí i bez souhlasu jejich pořadatelů. Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů měla mít podle vládní normy na starosti ČOI. Sněmovna tuto pravomoc dala na návrh Martina Plíška (TOP 09), jenž prosadil v právním výboru, i nestátním organizacím, které by vybíralo a na něž by dohlíželo ministerstvo průmyslu a obchodu. Řešení sporů by bylo bezplatné.
V dolní komoře uspěl taky zpravodaj Václav Snopek (KSČM) s úpravou telefonického kontaktu spotřebitele a prodávajícího. Prodávající nebude moci k hovorům v souvislosti s uzavřenou smlouvou využívat veřejnou komunikační službu za vyšší bež běžné ceny hovoru.