Kvůli přílivu starších aut z druhé ruky a naopak vývozu těch mladších pokračuje stárnutí českého vozového parku, což má vliv na ekologii i bezpečnost silničního provozu. Průměrné stáří osobních aut v registru vozidel je téměř 15 let.
\"Znamená to, že čeští motoristé mají letos překvapivě větší zájem o dovážené ojetiny, a to i přes značná rizika s nimi spojená a přes jejich zdražení. Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl mít dovezený vůz stočený tachometr, je o 50 procent vyšší než u tuzemských ojetin,\" uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.
Cebia provedla před nedávnem analýzu vybraného vzorku dovážených vozů a zjistila, že přes 60 procent z nich mělo při prodeji v ČR přetočený tachometr. V průměru měly dovážené vozy stočený tachometr o 82.000 kilometrů, rekordně o 192.000 km. Vozidlo s takto stočeným tachometrem je pak zhruba o 50.000 až 100.000 korun dražší. Nejčastěji se tato úprava týká vozů nejprodávanějších značek Škoda, Ford a Volkswagen a vozy luxusních značek BMW, Audi a Mercedes.
Nejde však jen o stáčení, ale také třeba o riziko neznámého původu a předělání identifikátorů vozidla. Tímto způsobem jsou v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí. Podle Cebie je nějak závadných asi 17 procent dovážených aut.
Vlivem oslabení koruny intervencemi ČNB o zhruba dvě Kč nad 27 Kč za euro i zvýšení poptávky jsou dovážené ojetiny dražší. Při srovnání 800 ojetých vozidel nabízených na zahraničním portálu Mobile.de a českém portálu Sauto.cz je průměrná cena srovnatelných vozů o 44.000 korun vyšší v zahraničí.