Obří transakce neovlivní český pivovarnický trh, známé značky českého piva ani jeho kvalitu, řekl ČTK výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach. \"Z pohledu světového pivovarnictví je jakákoli země mikroregionem a Česká republika se svou výrobou piva také,\" uvedl.
Podobný názor má Budějovický Budvar, který vede s firmou Anheuser-Busch řadu známkoprávních sporů po celém světě. \"V této historické megafúzi je český pivní trh jen zrnkem písku, neboť transakce probíhá v měřítku celých kontinentů. Nejvíce se dotkne Asie a Afriky. Obří rozměry fúze představují jednak rébus finanční, jednak i rébus pro kartelové právo a antimonopolní úřady na celém světě,\" řekl mluvčí Budvaru Petr Samec. Anheuser-Busch vyrábí například piva Budweiser, Stella Artois či Corona.
Podle Balacha se bude v podstatě opakovat situace, kdy Plzeňský Prazdroj vlastnila nadnárodní korporace SABMiller. \"Může to mít vliv samozřejmě na management, určitě provedou nějaké reorganizace. Ale do výroby určitě sahat nebudou,\" řekl. Český zákazník je podle něj náročný a jakákoli změna by způsobila, že by dal přednost jiné značce. \"Kdyby sem přišli s tím, že zdraží Prazdroj, protože je to jejich superprémiová značka, tak si myslím, že by jim sami pracovníci z marketingu Prazdroje řekli, že to asi není nejlepší cesta,\" dodal viceprezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Kočka.
SABMiller dříve proklamoval, že chápe plzeňské prémiové pivo Pilsner Urquell jako vlajkovou loď celé skupiny. \"Myslím, že Anheuser-Busch to tak chápe také. Je to významná značka a každý vlastník si je toho vědom,\" řekl Balach. SABMilleru se dařilo prosazovat více Pilsner Urquell na zahraniční trhy a tuto snahu by měl mít i Anheuser-Busch InBev. Podle Balacha nový vlastník zachová všechny současné české značky.
To podle Kočky tak jisté není. \"Není jasné, jestli Popovice zůstanou, nebo je zavřou v rámci globální ekonomizace výroby,\" poznamenal. Podle něho bude o podobných krocích jasněji přibližně za rok od koupě.
Skupina AB InBev vede dlouhodobě soudní spory o značku Budweiser s Budějovickým Budvarem. Celkově je v nich úspěšnější Budvar, který zvítězil asi v 70 procentech případů. V letech 2000 - 2013 bylo definitivně ukončeno přes 180 soudních sporů a správních řízení, z nichž Budvar vyhrál přes 120 případů, deset sporů skončilo smírem nebo remízou.
Díky registracím ochranných známek Budweiser nebo Budweiser Budvar, které patří Budějovickému Budvaru, nemůže AB InBev svou klíčovou značku Budweiser používat téměř v 70 zemích. Například pro export do Ameriky používá Budvar svou exportní značku Czechvar, AB InBev naopak dováží do Evropské unie svůj \"Bud\".