\"Apelujeme na přísnější zákony, zavedení ochrany proti přetočení tachometru ze strany výrobců, evidenci stavu kilometrů při každém servisu vozu a kilometrovou databanku pro celou Evropskou unii,\" uvedl Petr Vomáčka z ÚAMK.
Podle provozního ředitele autobazaru AAA AUTO Petra Vaněčka by tento problém vyřešilo zavedení celoevropské databáze historie vozů, která by zahrnovala veškeré dostupné informace o vozidle od výrobců, přes servisy, STK, asistenční služby po pojišťovny a leasingové společnosti. \"Pokud by byl vůz \'pod dohledem\' po celou dobu své životnosti, byly by podvody s kilometry omezeny na naprosto minimální míru,\" dodal Vaněček.
Loni se v ČR prodalo přes 600.000 ojetých osobních vozidel, což je meziročně o deset procent víc. Až 80 procent individuálně dovezených aut ze zahraničí má podle odhadů autoklubu ještě před první evidenční kontrolou a registrací v ČR stočený tachometr.
Poznat stočení je při tom pro laika velice obtížné, s odhalováním tohoto podvodu mají problémy i profesionální prodejci. Na Slovensku je situace podobná jako v ČR - až polovina ojetin tam má také \"stočený\" tachometr. Celkově se tak jedná o zhruba 145.000 takto upravených vozidel.
I v Německu se počet ujetých kilometrů u ojetin upravuje. Podle odhadů tamních dopravních expertů je \"stočeno\" každý rok 30 procent prodávaných ojetin. Celkově jde o 1,8 milionu vozů ročně. Kupující v Německu tak zaplatí navíc 5,4 miliardy eur (v přepočtu 147 miliard Kč).
Průzkum ÚAMK potvrdil, že na trhu běžně prodávají přístroje, které umožňují stáčení kilometrů. Další skrytou funkcí těchto přístrojů je přenastavení řídicí jednotky vozidla. Jejich ceny se pohybují od čtyř do 12 tisíc korun. Na trhu jsou už i aplikace do tabletů nebo notebooku v řádu stokorun.