Nově vzniklá společnost Yum China měla být nezávislým, veřejně obchodovaným uživatelem franšízy Yum Brands. To znamená, že bude platit své bývalé mateřské firmě procentní podíl z příjmů a bude mít exkluzivní právo na značky KFC, Pizza Hut a Taco Bell v Číně. Yum Brands se naopak zaměří na expanzi řetězce ve zbývajících částech světa, píše se v tiskové zprávě.
Oznámení přichází několik dní poté, co se členem správní rady Yum Brands stal investor Keith Meister, který takovou změnu vyžadoval. Firma nicméně uvedla, že o budoucnosti svých aktivit v Číně zvažuje už od loňského roku. Zatím ale nestanovila, jak vysoký licenční poplatek bude nově vytvořená čínská společnost platit.
Rozhodnutí ale podle médií ukazuje, jak obtížné může být podnikání na čínském trhu. Yum Brands byla prvním západním řetězcem s rychlým občerstvením, který vstoupil na čínský trh, patřila tam dokonce mezi nejúspěšnější zahraniční firmy. Už několik let však na trhu ztrácí a nedaří se jí vrátit zpět na výsluní. V posledních třech letech se tam firma potýkala s problémy kvůli bezpečnosti potravin, zvýšené konkurenci, ekonomické nestabilitě, ale i kvůli vlastním špatným rozhodnutím, upozornil ekonomický list The Wall Street Journal.
První obchod KFC se v Číně otevřel v roce 1987. V současnosti má Yum Brands v Číně asi 6900 restaurací, v celém světě jich pak má zhruba 41.000. V budoucnosti by se počet restaurací v Číně měl vyšplhat na více než 20.000. Čínské aktivity se v minulém čtvrtletí na celkových příjmech firmy podílely 57 procenty, na provozním zisku 54 procenty.