Zakázku bez výběru ministr firmě Deloitte přidělil podle svých slov v souladu se zákonem kvůli časové tísni, protože v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017. Za každý den, kdy by se mýto nevybíralo, by stát přišel o 25 milionů Kč. Maximální smluvní odměna pro Deloitte 52 milionů Kč by se tak zaplatila během dvou dnů. Zadání zakázky Deloitte napadla u ÚOHS společnost Cross Zlín, která je dodavatelem Kapsche.
Podle poslance a stínového ministra dopravy Karla Šidla (KSČM) i v současné situaci hrozí to, že ministerstvo výběr nového provozovatele nestihne. Pak by to muselo zřejmě řešit dodatkem s firmou Kapsch. Dodatek by měl minimálně zajistit snížení stávající ceny.
Harmonogramem na přípravu tendru se měla tento týden zabývat vláda, odložila jej ale s tím, že by se jím nejdříve měla zabývat koaliční rada. Ta se sejde v pondělí.
Vybraný provozovatel bude zajišťovat výběr mýta v stávajícím mikrovlnném systému dodaném Kapschem po další tři roky. Paralelně by měla běžet technologicky neutrální soutěž na systém výběru mýta po skončení tohoto tříletého období.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu s firmou Kapsch. V systému je zaregistrováno zhruba 830.000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, k letošnímu červenci více než 63,5 miliardy. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH.