Hlavní změnou v nové kolektivní dohodě je podle Löffelmanové bod, který letuškám zaručí minimálně 55 odlétaných a tedy i zaplacených letových hodin a zároveň i zvýšení taxy za odpracovanou letovou hodinu. Plat běžných letušek by se tak podle odborů měl zvýšit o více než 13 procent a v případě vědoucích kabin o více než deset procent. Kromě toho obsahuje kolektivní smlouva dohodu o transparentnějším systému propouštění, kdy by měl zaměstnavatel více zohledňovat zájemce o dobrovolný odchod dohodou.
Hrubá mzda letušek se po únorovém snížení platů meziročně snížila o více než 10.000 korun na 32.300 korun. Jde o průměrnou odměnu v období od února do července a je k ní ještě potřeba přičíst diety a kapesné ve výši 9000 korun, dodaly ČSA.
Letušky a zprvu i piloti důrazně protestovali proti snížení mezd, které po vypršení původní dohody letos v únoru prosadilo vedení aerolinií. Kvůli sporům o výši platů chtěly koncem srpna letušky stávkovat, protest jim ale v předběžném opatření zakázal pražský městský soud.
Přestože piloti ČSA zprvu letušky ve sporech s vedením firmy dlouhodobě podporovali, v polovině července oznámili, že se k připrané stávce nepřipojí a naopak jsou ochotni podepsat novou podobu kolektivní smlouvy. Zájem uzavřít kolektivní jednání dnes ČTK potvrdil i výkonný sekretář Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Zdeněk Kirchner.
ČSA loni snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy korun při 6,5procentním snížení tržeb na 9,5 miliardy Kč. Letos vedení firmy očekává poprvé po dlouhé době provozní zisk i celkový kladný hospodářský výsledek. Za první tři letošní kvartály firma vydělala 374 milionů korun.
Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent), ve které výhledově získá necelých 50 procent čínská skupina CEFC. Zbylých 2,26 procenta v ČSA drží Česká pojišťovna.