\"Stále to zkoumáme, ale víc a víc docházíme k závěru, že abychom byli v souladu s homologací a aby u nás jezdila auta, která jsou legálně na silnicích, tak bez toho, aby auta prošla servisem, kontrolou a změnou softwaru, to ta auta nedodrží,\" řekl Ťok. Podle něj vše naznačuje, že do servisu bude muset zhruba 40.000 vozů Volkswagen, Audi a Seat, ale také asi 106.000 škodovek.
Ťok si neumí představit, že by Česko přistoupilo ke zcela jinému řešení než Německo, které už se pro povinné kontroly vozů z koncernu Volkswagen rozhodlo. \"V Německu je to povinné. Když se někdo nedostaví ani po druhém nebo třetím vyzvání, tak mu seberou technickou a to auto nesmí na silnici. Já se trochu obávám, že budeme muset postupovat podobným způsobem,\" řekl ministr.
Podle Ťoka nelze očekávat, že by kontroly vozů začaly ještě v letošním roce. První svolávací akce by se podle něj mohla uskutečnit příští rok na jaře a z kapacitních důvodů budou kontroly rozloženy do celého roku. Svolávací akce by se podle ministra měly konat postupně podle typu vozu a typu motoru.
Software, který umožňoval obcházet testy na měření emisí, instaloval koncern Volkswagen do vozů s motorem EA 189 o objemu 1,2, 1,6 nebo 2,0 litru plnícím normu Euro 5. Celkem se ve světě prodalo asi 11 milionů vozů s takto uzpůsobeným motorem.
U škodovek se upravené motory dávaly do modelů Fabia druhé generace, Roomster, Rapid s diesely Euro 5, jakož i Octavia, Yeti a Superb druhé generace. Také se používaly ve volkswagenech Golf šesté generace, u sedmé generace Passatu nebo prvního modelu Tiguan. V současných modelech pro Evropu by být neměly.