Pokutu 25 milionů korun už dráhy zaplatily. O odkladný účinek placení pokuty státní podnik ani nežádal, přestože se sankci bránil podáním žaloby k soudu.
České dráhy původně chtěly koupit 16 Railjetů, pak svou poptávku změnily na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce nakoupil od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,7 miliardy korun. Firma podle ÚOHS porušila zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadala v jednacím řízení bez uveřejnění. Soud ale nyní zrušil jak loňský verdikt předsedy ÚOHS, tak významnou část předešlého rozhodnutí jeho podřízených.
Dráhy v řízení u ÚOHS tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup 16 souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.
První vlak Viaggio Comfort známý jako Railjet dorazil do Česka loni koncem dubna. Vlaky jsou schopny jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině. Jezdí na trase mezi Prahou a Brnem a dál do Rakouska.
Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků ale vedení firmy zastavilo.