Volkswagen již od září čelí skandálu kolem falšování testů emisí. Skandál se zatím týkal údajů o emisích oxidů dusíku a zahrnoval asi 11 milionů vozů s naftovými motory. V úterý největší evropská automobilka sdělila, že zjistila u svých vozů nesrovnalosti v údajích o emisích CO2. Problém by se mohl týkat zhruba 800.000 aut.
Komise v dopise tvrdí, že si žádných nesrovnalostí týkajících se hodnot CO2 není vědoma. Žádá proto o pomoc členské státy, aby zjistila \"jak a proč k tomuto mohlo dojít\", uvedl Reuters. Zprávu o \"jakýchkoli důkazech nebo informacích ohledně možných nesrovnalostí spojených s potvrzením hodnot emisí CO2\" by chtěla dostat do konce měsíce, stojí v dopise. Ten nese datum 5. listopadu a podpisy eurokomisařky pro vnitřní trh a služby Elžbiety Bieńkowské a eurokomisaře pro ochranu klimatu a energetiku Ariase Caňety.
Mluvčí komise existenci dopisu potvrdila. Brusel požádal vlády, aby rozšířily své vyšetřování s cílem zjistit případné porušení zákona EU. \"V sázce je důvěra veřejnosti,\" uvedla mluvčí.
Na testování vozidel v EU dohlížejí národní úřady. Ve vymáhání pravidel je komise tudíž odkázána na členské státy. Toto uspořádání ale kritizují ochránci životního prostředí. Měření emisí v reálném provozu totiž opakovaně přináší horší výsledky než laboratorní testy.
Skupina 118 velkých evropských investorů, sdružených v investorské skupině pro změnu klimatu IIGCC, vybídlo k přísnějším pravidlům pro kontrolu měření automobilových emisí. Je to podle nich nejlepší způsob pro zachování hodnoty investic.