Na možnost, že palubní jednotky dojdou, upozornila před několika dny společnost Kapsch, která je jejich výhradním dodavatelem a zároveň provozovatelem tuzemského mýtného systému. Podle ní resort dopravy s objednávkou nových OBU jednotek dlouho váhal, společnost má přitom ve smlouvě na dodávku jednotek lhůtu 12 týdnů.
V současnosti je v systému elektronického mýtného zaregistrováno na 845 tisíc těchto jednotek a tento počet podle ministerstva dopravy každý měsíc roste o sedm tisíc kusů. Poslední zakázku na nákup 54 tisíc nových jednotek a 60 tisíc repasovaných za 118 milionů korun schválila vláda v lednu letošního roku.
Situace, kdy Kapsch ministerstvo za liknavé objednávání OBU jednotek kritizuje, se sice opakuje pravidelně, nyní je ale podle společnosti výrazně zhoršená situace kvůli růstu ekonomiky a většímu pohybu kamionů se zbožím po tuzemských silnicích. Na rozdíl od jara, kdy se situace řešila naposledy, nemá firma kvůli zvýšenému zájmu provozovatelů kamionů zásobu jednotek, kterou by mohla pozdní objednávku ze strany ministerstva překlenout.
Stát musí nakupovat OBU jednotky právě jen u společnosti Kapsch, protože ta je jediným poskytovatelem mýtného systému v ČR. Její monopol plánoval předchozí šéf dopravního resortu Antonín Prachař prolomit zavedením tzv. jednotné elektronické mýtné služby, která umožňuje všem dopravcům v EU vyžívat pouze jednu jednotku místo mnoha národních systémů. Zatím je ale její zavedení v nedohlednu i přes to, že ji po Česku Evropská komise požaduje. Ta letos v dubnu s Českem obnovila řízení o neplnění požadavků, tzv. infringement, který může skončit pokutou Evropského soudního dvora.