Eurokomisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Caňete prý největší evropskou automobilku dopisem požádal, aby poskytla \"další vysvětlení\" týkající se emisí CO2 z jejích aut. Koncern má sdělit, jakých modelů a kolika nově registrovaných aut se tyto nesrovnalosti týkají a jak moc byly vykazované údaje o emisích upraveny směrem dolů.
\"Ocenil bych, kdybyste nám odpověď na tyto otázky mohli poslat do deseti dnů,\" stojí podle WSJ v dopisu. Mluvčí automobilky uvedl, že firma dopis prozatím nedostala, a nemůže se tedy k němu vyjádřit. Existenci dopisu podle agentury DPA zatím nepotvrdila ani Evropská komise.
Volkswagen před týdnem sdělil, že zjistil u svých vozů nesrovnalosti v údajích o emisích CO2. Problém by se mohl týkat zhruba 800.000 aut. Automobilka přitom již od září čelí skandálu kolem falšování testů emisí oxidů dusíku, který zahrnuje zhruba 11 milionů vozů s naftovými motory, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu přechodně srazil tržní hodnotu podniku asi o třetinu a donutil k odchodu generálního ředitele. Koncern kvůli předběžnému odpisu nákladů spojených se skandálem vykázal svou první čtvrtletní ztrátu za více než dvě desetiletí.
Zatímco opatření týkající se hraničních hodnot oxidů dusíku jsou v gesci národních úřadů, u oxidu uhličitého má Evropská komise podle WSJ mnohem jasnější pravomoci. Unijní exekutiva každoročně kontroluje, zda výrobci aut dodržují unijní limity pro emise CO2. Automobilkám, u kterých zjistí pochybení, hrozí pokuta.
Nově registrovaná auta mohou podle unijních zákonů vypouštět v průměru nejvýše 130 gramů CO2 na kilometr. Pro každou automobilku se emise měří jako průměr za celý její vozový park.