Podle Rafaje jde však o krok procesní povahy, proto z něj nelze vyvozovat, zda ministerstvo jednalo v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. \"V případě pochybností lze věc řešit ve správním řízení zahájeném z úřední povinnosti,\" sdělil Rafaj.
Hodnota zakázky může být podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) 52 milionů korun. Zakázku prý přidělil v souladu se zákonem kvůli časové tísni, protože v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017. Na konci příštího roku totiž vyprší desetiletá smlouva se společností Kapsch.
Na začátku listopadu na to konto premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) oznámil, že chce zpřísnit zadávání veřejných zakázek bez soutěže. \"Požádal jsem dopisem ministryni pro místní rozvoj, aby připravila úpravu, nebo chcete-li, zpřísnění usnesení vlády, které řeší jednací řízení bez uveřejnění,\" řekl Sobotka. Pravidla, podle kterých mohou jednotlivá ministerstva zadávat zakázky formou řízení bez otevřené soutěže, by podle něj měla být definována lépe, než jsou pravidla platná z roku 2013.
Nového provozovatele mýtného potřebuje ministerstvo dopravy najít ještě před koncem příštího roku. Kapsch v Česku vybírá mýtné od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. V systému je zaregistrováno zhruba 830.000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, letos k červenci více než 63,5 miliardy. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH.