Představenstvo ČD přiměla k souhlasu s vyplacením 468 milionů korun obava z možných sankcí. \"Především jde o hrozbu zahájení exekučního řízení ze strany Škody Transportation, což by negativně ovlivnilo obchodní činnost, vztahy s věřiteli a mohlo ohrozit proces plánované emise cenných papírů,\" uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.
Dráhy vedou se strojírenskou firmou Škoda Transportation dlouhodobý spor o cenu dodávky 20 lokomotiv řady 380. Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře počátkem týdne určil, že dráhy mají škodovce doplatit 468 milionů korun jako doplatek ke kupní ceně a dalších 760 milionů jako inflační navýšení. České dráhy už proti výsledku arbitráže podaly žalobu k soudu.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ve středu vyzval vedení ČD, aby prohranou částku nehradilo. \"Toto je situace, kdy dochází v přímém přenosu k tunelování Českých drah a já jsem tady od toho, abych v této věci nemlčel,\" uvedl tehdy Ťok.
České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Lokomotivy měly dlouhodobé problémy se získáním povolení pro provoz v zahraničí, stále nemohou jezdit například na tratích do Německa. Od prosince přitom s nimi ČD počítají pro vlaky mezi Prahou a Hamburkem.