\"Podle zvolené varianty stát ke každé krajské koruně přidá 29, 30 nebo 33 haléřů,\" uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Peníze na spolufinancování krajské železnice posílá stát krajům prostřednictvím ministerstva dopravy od roku 2010 na základě takzvaného železničního memoranda. Na dobu deseti let přislíbilo krajům každoroční účelovou dotaci 2,6 miliardy Kč navýšenou o inflaci.
Kraje se diskusi o budoucím rozdělování dotací nebrání. Na zasedání Rady Asociace krajů v polovině září si nicméně hejtmani stanovili tři podmínky. Je mezi nimi požadavek zaručení platnosti dohody na další desetileté období, navýšení státního příspěvku o minimálně půl miliardy korun a rovněž záruka státu, že bude i po roce 2019 podporovat národního dopravce - České dráhy.
Nyní jsou peníze pro kraje rozdělovány velmi nerovnoměrně. Největší podíl státních peněz k vlastním financím dostal podle ministerského šetření vloni Královéhradecký kraj. Ke svým 367 milionům korun od ministerstva dopravy dostal dalších více než 270 milionů korun. Zatímco poměr státních dotací k vlastním vynaloženým penězům v Královéhradeckém kraji dosáhl více než 41 procent, v nejslabším Karlovarském kraji dosáhl tento poměr jen pětiny vynaložených prostředků.
\"Rozdíly vznikly v roce 2009, kdy se řešilo memorandum s kraji. Snahou bylo zafinancovat tehdejší ztrátovost regionální dopravy. Systém fakticky vedl k tomu, že kraje, které se o dopravní obslužnost více staraly, v konečném důsledku dostaly menší dotace,\" uvedl Neusar. Nový systém přerozdělování peněz by měl podle něj stávající rozdíly srovnat.
Kromě rozdělování dotací řešilo ministerstvo rovněž otázku toho, zda bude krajům nadále jen posílat peníze, nebo bude část regionálních vlaků objednávat samo. Teď už úřad objednává rychlíková spojení, při předchozím jednání s kraji proto navrhlo, zda by i takzvaná krajská páteřní spojení nemělo rovněž objednávat centrálně ministerstvo dopravy. Pro tuto možnost se ale vyslovila menšina oslovených krajů, dodalo ministerstvo dopravy.