Průzkum:Technické vzdělávání je vnímáno jako moderní, průmysl ne

03.12.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 3. prosince (ČTK) - Zatímco technické vzdělávání je spojováno s moderními technologiemi a obory, průmysl je vnímán ve spojení s továrnami, komíny a pásovou výrobou. Ukázal to listopadový průzkum agentury Ipsos mezi přibližně tisícovkou rodičů dětí na základních a středních školách. Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar považuje skutečnost, že průmysl není vnímán jako moderní, za problém při snaze o zvýšení zájmu o technické obory.

\"Chtěl bych, aby lidé ve spojení s průmyslem řekli inovace, technologie, IT. V tom vidím obrovský prostor pro zlepšení,\" poznamenal po zveřejní výsledků průzkumu na dnešní závěrečné konferenci kampaně Rok průmyslu a technického vzdělávání. Moderní podoba průmyslu se podle něj ukazuje například u automobilového průmyslu. \"To je ze 40 procent software. Auto je vlastně počítač na čtyřech kolech.\"

Především u dětí na základních školách hrají rodiče významnou roli při volbě další vzdělávací dráhy. U maturantů je jejich vliv menší, ale nikoliv zanedbatelný. Na základních školách mají děti jen matnou představu o možnostech vzdělávání, uvedl průzkum. \"Nesmírně důležitá je role učitele. Rodiče bez technického vzdělání obtížně rozeznávají a rozvíjí technický talent svého dítěte,\" poznamenal Tomáš Macků z agentury Ipsos.

U středních i vysokých škol uvedli rodiče jako nejdůležitější kritérium možnost uplatnění v praxi. \"Je důležité, aby zpráva o uplatnitelnosti technických oborů dorazila k rodičům, zejména k těm, kteří nemají k těmto oborům vztah,\" poznamenal Macků. Také Špicar to považuje za něco, na čem by se mělo stavět. \"V tomhle máme co nabídnout. Kdo může garantovat lepší uplatnění než my. To je velice silná karta, kterou musíme hrát,\" řekl.

Vysoko rodiče řadili také zapojení expertů do výuky, moderní vybavení a spolupráci škol a firem. Svět škol a podniků by se proto měl více propojit, uvedl Špicar.

Většímu zájmu o technické obory podle průzkumu brání například skutečnost, že děti ani rodiče příliš nevědí, co si pod jednotlivými technickými obory představit. Odrazuje je také náročnost technických oborů a považují za nezbytné, aby dítě mělo technický talent nebo bylo zručné.

Vedle spolupráce škol a firem jsou podle rodičů nejlepší cestou k podpoře zájmu o technické obory technicky zaměřené kroužky už od základních škol. Do tohoto typu kroužků ale dochází jen deset procent dětí. Také kvůli tomu, že nejsou dostupné. Více než čtyři pětiny rodičů uvedly, že takových kroužků je na škole nebo v blízkém okolí rozhodně nebo spíše málo.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK