Nejnižší cenu za obří zakázku slovenské vlády dala Cintra

07.12.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Bratislava 7. prosince (ČTK) - Nejnižší cenu v tendru slovenské vlády na vybudování asi 60 kilometrů dálnice a rychlostní silnice v okolí Bratislavy formou projektu veřejně-soukromého partnerství (PPP) podalo konsorcium pod vedením španělské společnosti Cintra. Oznámilo to slovenské ministerstvo dopravy, které dnes otevřelo obálky s nabídkami čtyř konsorcií v největší soutěži současné vlády premiéra Roberta Fica na budování silnic. Nabízené ceny byly výrazně výhodnější, než stát původně předpokládal. O definitivním udělení zakázky rozhodne vláda.

Konsorcium pod vedením Cintry, jehož součástí jsou také společnosti Porr a Macquarie Capital Group, předložilo nabídku na výstavbu a provoz silnic s roční splátkou od státu ve výši 56,72 milionu eur (1,5 miliardy Kč) a dobou výstavby čtyři a čtvrt roku. Stát bude investici splácet 30 let, v případě podepsání kontraktu by tak zaplatil za tento PPP projekt dohromady 1,7 miliardy eur.

\"Klíčové bude vyhodnocení nabídky. Pokud bude jasné, že je to nejvýhodnější forma realizace projektu, nevidím důvod, abychom to nepodepsali,\" řekl novinářům ministr dopravy Ján Počiatek. O podpisu smlouvy s vítězem soutěže by podle něj mohla rozhodnout ještě současná vláda. Parlamentní volby na Slovensku se uskuteční v březnu příštího roku.

Prostřednictvím zmiňovaného PPP projektu má investor postavit a následně provozovat první část nového dálničního obchvatu Bratislavy D4 a rychlostní silnici R7 od slovenské metropole na jihovýchod země. Stát mu pak bude investici splácet.

V pořadí druhou nejnižší roční platbu (69,01 milionu eur) požadovalo seskupení firem kolem francouzské skupiny Vinci, která už má na Slovensku zkušenosti z prvního PPP projektu, v jehož rámci postavila a provozuje zhruba 50 kilometrů rychlostní silnice v okolí Nitry a Banské Bystrice. Nabídku s vůbec nejvyšší splátkou od státu (91,04 milionu eur ročně) předložilo konsorcium kolem stavební společnosti Strabag. Čtvrtým účastníkem tendru bylo seskupení společností vedením firmou Hochtief.

Všechny nabídky byly výrazně výhodnější, než předpokládala původní studie, která počítala s roční platbou od 135 do 151 milionů eur ročně.

Výstavbu dálnic a rychlostních silnic na Slovensku prostřednictvím PPP projektů prosazovala už první vláda nynějšího premiéra Fica. Realizovat se ale podařilo jen jeden z nich, a to právě prostřednictvím zmiňované skupiny Vinci. Na další infrastrukturní projekty začal stát více využívat peníze z evropských fondů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK