Rozhodnutí přichází před páteční návštěvou japonského premiéra Šinzóa Abeho a dává Japonsku jasný náskok před Čínou. I ta má totiž zájem v Indii postavit vysokorychlostní železniční trať.
\"Je to dohodnuto,\" řekl agentuře Reuters ministr, který se účastnil zasedání indického kabinetu. Rozhodnutí potvrdil i jeden z úředníků vlády premiéra Naréndry Módího. \"Předpokládáme, že to oznámíme během návštěvy,\" dodal.
Železniční trať má být dlouhá 505 kilometrů a povede z Bombaje do Ahmadábádu, uvedl na svých stránkách list Financial Times. Nový vlak má zkrátit spojení mezi městy ze současných sedmi až osmi hodin na pouhé dvě hodiny. Uvažuje se také o případném prodloužení tratě do Dillí.
Nová trať má být financována částečně prostřednictvím mimořádně levných japonských půjček na 50 let s úrokovou sazbou 0,5 procenta.
Indie má v plánu v příštích pěti letech investovat do své rozsáhlé, ale stárnoucí železniční sítě 137 miliard dolarů (3,4 bilionu Kč). Cílem je zlepšit přepravu nákladů a zvýšit kapacitu. Železniční systém v zemi je ale už teď přetížený, stejně jako silnice a vnitrostátní letecká doprava.
Představitelé druhé a třetí největší ekonomiky Asie v poslední době upevňují kontakty, a to jak obchodní, tak vojenské. Snaží se tak zbrzdit rostoucí vliv Číny v Asii.