Kraj rozhodnutí soudu přivítal. \"Potvrzuje se tak správnost našeho postupu. Veřejná zakázka tedy běží dál a my budeme dále pokračovat tak, jak jsme se dohodli se zástupci odborů na naší poslední schůzce,\" uvedl hejtman Lubomír Franc (ČSSD). Vyjádření odborů ČTK zjišťuje.
Zatím kraj v reakci na kroky odborů odsunul otevírání obálek s nabídkami z 8. prosince na 18. prosince, přičemž po úterním jednání s odbory oznámil, že termín ještě dál posune na polovinu ledna. Do té doby si chce kraj nechat udělat právní rozbor pro možnost přerušení a změn v soutěži, jak je požadují odboráři. Odboráři v úterý uvedli, že na podporu svých požadavků nevylučují uspořádání jednodenní výstražné stávky.
Kraj si chce nechat právně posoudit možnost změny zadávacích podmínek soutěže pro případné vložení sociální doložky, která by se týkala mzdy řidičů. \"Takto to má například i Moravskoslezský kraj, který stanovil 1,5násobek minimální mzdy,\" uvedla mluvčí kraje.
Odbory žádají zastavení tendru a vypsání nové soutěže již podle nového zákona o veřejných zakázkách, který by měl začít platit od dubna příštího roku. Kraj tvrdí, že nemůže čekat na změnu zákona a tendr musí dokončit. Smlouvy s dopravci v hradeckém kraji jsou totiž platné jen do konce roku 2016, zatímco v ostatních krajích je to koncem roku 2017, 2018 nebo i později.
Hradecký kraj tendr v odhadované hodnotě 5,55 miliardy Kč bez DPH vypsal 17. září. Zadávací podmínky ale podle odborů zakonzervují nynější úroveň odměňování řidičů, která se pohybuje mezi 75 až 78 Kč na hodinu. Bez přesčasů a různých příplatků si tak řidiči v průměru vydělávají kolem 12.500 korun měsíčně.
Krajem dotovanou autobusovou dopravu nyní zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod.
Zdeněk Rychtera jpt