Odbory: Stávka řidičů by dokázala paralyzovat autobusovou dopravu

11.12.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 11. prosince (ČTK) - Stávka za zvýšení platů by dokázala paralyzovat veškerou autobusovou dopravu na krajských linkách. Vyplývá to z šetření mezi odborovými organizacemi, kterou uskutečnil Odborový svaz dopravy (OSD). Kvůli návaznosti jízdních řádů by pak protest řidičů autobusů přerostl i na jiné druhy dopravy, řekl ČTK předseda OSD Luboš Pomajbík.

Nespokojení řidiči se snaží zakotvit do veřejných soutěží bod, který by jim zaručil vyšší mzdu. Vadí jim, že soutěže vypisované kraji hledí především na nízkou cenu, a přepravní společnosti pak na platech řidičů šetří. Nevylučují proto jednodenní výstražnou stávku.

\"Máme odezvu od všech základních organizací naprosto pozitivní,\" řekl ČTK Pomajbík. Celorepubliková stávka by podle něj mohla zastavit prakticky všech 7000 denně vypravovaných autobusů. I kdyby část šoférů do práce přišla, nefungovala by návaznost spojů podle jízdního řádu, uvedl šéf dopravních odborů. Zároveň je podle něj stávka až krajní možností, pokud by selhala jednání. Ta se zatím vyvíjejí dobře, dodal.

Podporu šoférům totiž kromě odborů vyjádřila celá řada politiků včetně premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), který s požadavkem na zohledňování platů řidičů autobusů přímo ve vypisovaných tendrech souhlasil. Situaci by podle něj měla vyřešit novela zákona o veřejných zakázkách, která by měla platit od dubna příštího roku. Do té doby hejtmanům předseda vlády doporučil, aby výběrová řízení na provoz autobusových linek podle starých pravidel nevypisovali.

Pokračování v pětimiliardového tendru na autobusovou dopravu pro léta 2017 až 2026 dočasně pozastavil Královéhradecký kraj, který tento týden odložil otevírání obálek s nabídkami do poloviny ledna příštího roku. Do té doby si chce kraj nechat udělat právní rozbor pro možnost přerušení a změn v soutěži. Podle dosavadních právních analýz ale zastavení rozběhnutého výběrového řízení, jak jej odpory požadují, není možné, uvedla nedávno mluvčí hejtmanství Martina Götzová.

Protesty řidičů odstartovala takzvaná jablonecká výzva, při které šoféři po celé zemi oblékli na protest proti nízkým platům výstražné vesty. Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu. Třeba řidiči autobusů v Jablonci berou podle předsedy místní základní odborové organizace BusLine Jiřího Kuchynky nyní 72 korun na hodinu. Měsíčně sice vydělají kolem 22.000 až 23.000 korun hrubého, ale jen za cenu desítek hodin přesčasů.

Podle zjištění ČTK se výdělky řidičů pohybují pod průměrnou mzdou ve většině dopravních podniků v Česku. Třeba v Královéhradeckém kraji si řidiči bez přesčasů a různých příplatků v průměru vydělávají kolem 12.500 korun měsíčně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK