Obchvat stál 1,27 miliardy korun bez DPH, měří 5850 metrů a čítá 66 stavebních objektů. Začíná u Medlešic a ústí nad mimoúrovňovou křižovatkou v Chrudimi u silnice I/17 směřující do Vysokého Mýta. Silnice vede po východní straně Chrudimi mimo zástavbu.
\"Z vlastního centra Chrudimi by se měla vymístit veškerá kamionová doprava a část osobní dopravy. Trochu bude problém kolem nemocnice, ale jedna křižovatka byla přestavěna jako kruhový objezd a druhá jako dočasný kruhový objezd, aby ta doprava byla trochu plynulá,\" řekl ČTK ředitel pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Veber.
Příprava stavby a její dokončení nakonec trvalo více jak 15 let, podotkl hejtman Martin Netolický (ČSSD). Kraj současně s první etapou obchvatu dokončil opravu hlavního přivaděče do Chrudimi, Dašickou ulici. Na investici za 55 milionů korun přispěla Evropská unie, dodal Netolický.
Druhá část obchvatu spadá do kategorie staveb, u kterých by se měl podle nového zákona zhotovit nový posudek vlivu za životní prostředí EIA. Česko čeká jednání s představiteli Evropské unie, aby zůstaly v platnosti staré posudky. Jinak by se zahájení dopravních staveb zdrželo v řádu let.
\"Pevně věřím, že všechny překážky překonáme a bude plynule pokračovat příprava i té druhé části,\" uvedl Sobotka.
Silničáři museli přípravy na druhé části obchvatu, která mine Slatiňany, po rozhodnutí ministerstva dopravy v roce 2010 přípravy zastavit. Pokračovat mohli v roce 2014. Projektovou dokumentaci mají hotovou a začali s výkupem pozemků.
\"Stavba bude zhruba čtyřikrát levnější než první část obchvatu. Práce budou trvat dvě stavební sezony. Máme zajištěné prostředky na přípravu, na vlastní stavbu se budou projednávat v rozpočtu pro rok 2017,\" řekl Veber.