Lidé nakupovali nejen vánoční dárky, ale zároveň rostl zájem o potraviny na štědrovečerní stůl a následující sváteční dny. Vrcholil také prodej vánočních stromků a rostl zájem o kapry.
Řetězec Globus zaznamenal podle mluvčí Pavly Hobíkové ve srovnání s běžným víkendem vyšší tržby o několik desítek procent. \"Zvýšené prodeje jsou patrné především u potravin na sváteční tabuli, a sice ryb, sýrů, masa, alkoholu nebo exotických plodů a sušeného ovoce. Několikanásobně rostou prodeje vinných klobás a našich ručně pletených vánoček a věnců,\" řekla ČTK. Lidé využívali i předvánoční výprodeje. Několikanásobně vzrostly prodeje balicích papírů a dárkových tašek.
Podobný nápor zažil i řetězec Tesco. \"Poslední adventní víkend bývá už tradičně obchodně nejsilnější v celém roce,\" uvedl mluvčí společnosti Václav Koukolíček. Trendem letošního roku jsou podle něj postavy z animovaných filmů pro děti - Ledové království a Mimoni.
V obchodech s elektronikou Datart nejvíce rostla poptávka po chytrých hodinkách a automatických kávovarech. Nejvíce se prodávaly velké televize, herní konzole, mobilní telefony, notebooky, malé kuchyňské spotřebiče a výrobky k péči o tělo. \"Tento víkend šla především návštěvnost kamenných prodejen prudce nahoru. Očekáváme, že bude vysoká až do Štědrého dne, kdy máme všechny prodejny otevřené. Zatím máme v prodejnách všeho zboží dostatek a jsme na nápor zákazníků připraveni, máme posílenou jak logistiku, tak personál prodejen,\" dodala mluvčí Iva Pavlousková.
Do Vánoc podle mluvčího Euronicsu Marka Ingra zbývají stále ještě čtyři dny a je vidět, že mnoho zákazníků nechalo nákup vánočních dárků skutečně na poslední chvíli. \"Tržby za tento víkend dosáhly prosincového rekordu. Ve srovnání s uplynulým víkendem vzrostly tržby na prodejnách o deset procent a oproti loňskému čtvrtému adventnímu víkendu dokonce o 30 procent,\" řekl ČTK.
Již tradičně silnou kategorií v předvánočním období jsou prodeje malých domácích spotřebičů, z nichž je zájem zejména o kuchyňské roboty. Klasicky se na špici vánočních prodejů drží telefony a notebooky. U mobilních telefonů se objevil nový trend, kdy zákazníci se od klasických mobilních značek odklánějí k novým značkám v tomto segmentu, a to především k Lenovu, Aceru a Asusu. Meziroční nárůst celé kategorie mobilních telefonů byl za poslední týden 40 procent.
\"Oproti průměrnému nákupnímu dni jsou tržby i více než dvojnásobné,\" uvedl marketingový ředitel řetězce Expert Elektro Ladislav Pospíšil s tím, že další výrazná vlna nákupů přijde s povánočními výprodeji. \"Očekáváme, že celkové prodeje elektro zboží v meziročním srovnání za prosinec pak narostou až o dvacet procent,\" uvedl.
Nákupní centrum Freeport Hatě eviduje více než desetiprocentní růst tržeb, zároveň v řádu jednotek procent narůstá i útrata na návštěvníka. \"Nejčastěji si lidé pořizují tradiční oblečení na zimu jako bundy, svetry, boty nebo termo prádlo. S tím, jak se blíží Vánoce, přibývá také nákupů módních doplňků, jejichž výběr nemusí být časově příliš náročný,\" uvedl ředitel centra s módním oblečením Freeport Hatě Jan Procházka.
Návštěvnost i tržby obchodů s nábytkem a bytovými doplňky Ikea jsou srovnatelné s předchozími adventními víkendy. V porovnání s loňským rokem jde podle mluvčího Tomáše Kubíka o nárůst počtu návštěvníků o tři procenta a tržeb o téměř desetinu. Největšími hity tohoto víkendu jsou švédská vánoční šunka, losos, šetrné LED svíčky a osvětlení, dárkové karty a plyšové hračky, které zákazníci mohou koupit pro neziskové organizace.