Hradecký kraj určí další postup v tendru na dopravu 5. ledna

21.12.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Hradec Králové 21. prosince (ČTK) - Královéhradecký kraj rozhodne o dalším postupu v pětimiliardovém tendru na zajištění autobusové dopravy 5. ledna 2016 na jednání krajských radních. Odboráři tvrdí, že zadávací podmínky postavené na co nejnižší nabídnuté ceně povedou ke stagnaci mezd řidičů a jejich platové diskriminaci a požadují zastavení soutěže. To však podle právních posudků, které má kraj k dispozici, není možné. Novinářům to dnes řekl hejtman hradeckého kraje Lubomír Franc (ČSSD).

\"Zákon nám neumožňuje udělat to, co po nás odbory požadují, a my se nenecháme donutit k tomu, abychom zákon porušili. Zakázka tedy musí pokračovat dál. Rada kraje má nyní ke zvážení čtyři možnosti, jak můžeme postupovat dále,\" uvedl Franc. Kraj podle posudků může pokračovat v tendru beze změn a otevřít obálky 18. ledna.

Další možnosti počítají se změnou zadávací dokumentace, například o klauzuli, která bude garantovat určitý násobek minimální mzdy pro řidiče. Rizikem podle posudku však je, že tato varianta není zakotvená v právním řádu. U tří z variant by bylo nutné zasáhnout do zadávacích podmínek, což by si vyžádalo prodloužení termínu pro podání nabídek do konce března.

\"Chceme připravit takový materiál, který bude přijatelný pro všechny, ale zároveň nepřinese nepřijatelné riziko dalšího šetření Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Musím zdůraznit, že tendr není jen o platech řidičů, ale především o lepším komfortu a spolehlivosti autobusové dopravy pro cestující v kraji,\" uvedl Franc, který chce o situaci jednat s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou, předsedou Asociace krajů Michalem Haškem či odboráři.

Krajští radní již v polovině prosince rozhodli o odsunutí otevírání obálek na 18. ledna, původní termíny byly 8. a 18. prosince. Kraj posunutí zdůvodnil potřebou vypracování právního rozboru. Odbory tvrdí, že zadávací podmínky postavené jen na co nejnižší ceně povedou ke stagnaci mezd řidičů a jejich platové diskriminaci. Na podporu svých požadavků odbory nevylučují uspořádání jednodenní výstražné stávky.

Odbory tendr také napadly podáním u Okresního soudu v Hradci Králové a u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. U soudu odbory žádaly vydání předběžného opatření na zastavení tendru. Soud však jejich návrh zamítl.

Hradecký kraj tendr v odhadované hodnotě 5,55 miliardy Kč bez DPH vypsal 17. září. Zadávací podmínky ale podle odborů zakonzervují nynější úroveň odměňování řidičů, která se pohybuje mezi 75 až 78 Kč na hodinu. Bez přesčasů a různých příplatků si tak řidiči v průměru vydělávají kolem 12.500 korun měsíčně. Krajem dotovanou autobusovou dopravu nyní zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK