Plánované zasedáním dozorčí rady je vyústěním zhruba rok a půl dlouhých jednání mezi managementem Českých drah a zástupci Penty o upravení podmínek smlouvy z roku 2003. Ta stanovila cenu 7200 korun za čtvereční metr budoucích kancelářských a obchodních ploch. Cena se tak neodvíjí od rozsahu zastavěného pozemku, ale od podlažní plochy budoucích administrativních budov, které umožní magistrát na pozemcích stavět.
Součástí středečního jednání by pak měla být diskuse členů kontrolního orgánu o podpisu dodatků k platebním podmínkám při prodeji pozemků. Podle původní smlouvy totiž dostanou ČD peníze z výnosů projektu až po kolaudaci stavby, což může být v řádu několika let. Dráhy proto dlouhodobě požadují, aby celková částka byla rozdělena na tři platby, z nichž první by dopravce dostal jako zálohu, druhou část po získání stavebního povolení a třetí po kolaudaci.
Penta už v polovině minulého roku požádala o posouzení dopadu prvního stavebního projektu na Masarykově nádraží na životní prostředí (proces EIA). Podle dokumentu v databázi EIA chce investor postavit jako jednu z prvních budovu s šesti až osmi nadzemními podlažími. Pod zemí by měla vyrůst další dvě až tři podlaží, která mají sloužit jako parkoviště až pro 226 aut. Na střeše mají být terasy.
Penta chce v rámci projektu Masaryk Station Development vybudovat za miliardy korun takzvaný Central Business District. Přirovnává ho k londýnskému City. Stavět by se mělo ve třech lokalitách v okolí nádraží. První blok budov by měl podle plánů vzniknout v ulici Na Florenci naproti obchodnímu centru Florentinum, které společnost dokončila v roce 2013.
Celkem společnost dlouhodobě plánuje odkoupit od Českých drah zhruba 15.000 čtverečních metrů pozemků za zhruba 400 milionů korun. Konečná cena se má nicméně odvíjet od výšky budov, které na místě povolí úřady postavit. Pokud bude jejich podlažní plocha vyšší, než je současný předpoklad, dostanou České dráhy za pozemky více.
cfr mal