Zakázku v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách zadalo ministerstvo v jednacím řízení bez uveřejnění; pro užití daného druhu řízení přitom nebyly splněny zákonem stanovené podmínky, řekl ČTK Švanda. Současně podle něho zadavatel uzavřel smlouvu, aniž uveřejnil oznámení o zahájení zadávacího řízení, ačkoliv podle zákona měl povinnost oznámení uveřejnit.
Ministerstvo dopravy na spolupráci s externím poradcem spoléhalo, měl mimo jiné domluvit nezbytnou spolupráci s dosavadním provozovatelem, společností Kapsch při přechodu systému na nového provozovatele.
Postup ministra dopravy v této věci kritizoval už dříve premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který požadoval, aby se zadávání zakázek bez výběrového řízení zpřísnilo. Vypracováním přísnějších pravidel pověřil začátkem listopadu ministryni pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou (za ANO).
Ministr Ťok tehdy zakázku pro Deloitte hájil tím, že ji zadal kvůli časové tísni, protože v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017. Koncem minulého roku nicméně ministerstvo připustilo, že soutěž nestíhá, a že bude nutné smlouvu s Kapschem bez soutěže prodloužit alespoň o rok a čtvrt.
Desetiletá smlouva se společností Kapsch vyprší na konci letošního roku. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za téměř devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.
cfr rot