Podle kraje není zrušení tendru možné, při bezdůvodném zrušení soutěže by kraji prý mohla od antimonopolního úřadu hrozit sankce až 40 milionů korun. \"Odhlasované změny jsou naše maximum, co můžeme udělat v mezích zákona. Z mého pohledu byl kompromis ze strany kraje dodržen,\" uvedl hejtman Lubomír Franc (ČSSD). V závěru prosince kraj odborům nabídl kompromisní řešení spočívající ve změnách zadávací dokumentace soutěže.
Odbory, které jsou ve stávkové pohotovosti, dosud krajem navržené změny odmítaly. \"Pro nás jsou návrhy kraje naprosto chabé a nic neřešící,\" uvedl minulý týden odborový předák jablonecké místní organizace Busline Jiří Kuchynka.
Změnu rozdílných postojů nepřineslo ani úterní společné jednání hejtmana France a předsedy Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou. \"Nedošlo ke sblížení stanovisek. Premiéra i hejtmana jsem upozornil, že hrozí sociální konflikt,\" řekl po jednání Pomajbík.
Na protest proti tendru odbory 5. ledna zorganizovaly akci Vesty pro Královéhradecký kraj. Část řidičů autobusů v kraji jezdila v reflexních vestách. Dopravu protest neomezil.
V Česku by podle odborářů měla vzniknout jednotná metodika pro autobusové soutěže, podle níž by se měl řídit i hradecký kraj. Zadávací podmínky nynější soutěže podle odborů zakonzervují nízkou úroveň odměňování řidičů, která se bez přesčasů a různých příplatků pohybuje kolem 12.500 korun měsíčně.