Cílem novely je urychlit přípravu dopravních staveb, které brzdí snaha majitelů pozemků domoci se co nejvýhodnější ceny. Nově by pro ně měli podle zastánců novely platit stejné podmínky a stát by měl v porovnání se současným stavem ušetřit.
Dosavadní maximální limity cen pro výkup pozemků se mají změnit v pevně stanovené ceny. U jiných než stavebních pozemků, tedy u polí nebo lesů, se sníží koeficient z dosavadních 16 na polovinu. Jejich cena se tedy stanoví tak, že se odhadní cena vynásobí osmi, řekl za předkladatele poslanec ANO Martin Kolovratník.
Poslanec rovněž přiznal, že navrhovaný osminásobek ceny je výsledkem kompromisu. Senátorka Jitka Seitlová (za SZ) měla pochybnosti o tom, zda je koeficient stanoven řádně a zda stát příliš nezvýhodňuje. Uvedla také, že koeficient se nebude vztahovat na pozemky, které stát bude chtít koupit pro směnu za půdu, na níž bude chtít stavět.
U stavebních pozemků se má odhadní cena vynásobit koeficientem 1,15 a bude to rovněž pevná cena místo dosavadního maximálního limitu. Novela obsahuje i přechodné ustanovení, které uvádí, že dosavadní řízení se dokončí podle nynější úpravy.
Do oceňování vykupovaných pozemků se také nově nemá započítávat zvýšení ceny jiných pozemků v souvislosti s jejich výkupem. To má zabránit spirálovitému zvyšování odhadních a následně kupních cen. Ceny by se také neměly navyšovat, pokud investor kupuje od jiné státní organizace, například od Lesů ČR.
Stát by rovněž mohl kupovat pozemky určené ke směně za jiné, které od jejich vlastníků potřebuje k tomu, aby na nich mohl stavět. Poslanci poukazují na to, že nyní stát někdy nemá vhodné pozemky ve svém vlastnictví. Týká se to například zemědělců, kteří dávají přednost výměně za jiné pozemky před jejich prodejem.
Schválením novely druhá lednová schůze Senátu skončila.