Téma týdne: Březen – měsíc internetu
S rozvojem nových technologií se můžeme setkat na každém kroku, ve všech oblastech lidského života. Pokrok se nevyhnul ani oblasti bankovnictví, která se v poslední době stala jednou z nejdynamičtějších. Již dávno pryč jsou doby, kdy se s každým příkazem musel klient trmácet do své „domovské“ banky. V současné době bankovní instituce nabízí širokou paletu produktů tzv. přímého bankovnictví, tj. služeb, které umožňují komunikaci banky a klienta bez toho, aby klient musel banku navštívit. Vše se děje buď pomocí telefonu (a to i mobilního) nebo počítače a internetu.
Jaké jsou výhody?
Jednou z možností, jak ovládat svůj účet z pohodlí domova či kanceláře, je i internetové bankovnictví, které získává stále větší popularitu. Banky, které možnost ovládání bankovního účtu prostřednictvím internetu nabízejí, vykazují meziroční nárůst klientů využívajících tuto službu v řádu několika desítek procent.
Největší výhodou těchto služeb je bezesporu rychlost a pohodlí. A to jak pro klienta, tak i pro samotné banky. Zřídí-li si klient výše uvedenou službu, má ke svému účtu neomezený přístup 24 hodin denně, aniž by musel navštívit pobočku některého z bankovních ústavů. Další klientská výhoda spočívá v tom, že má vždy aktuální přehled o dění na svém kontě a nemusí čekat na papírový výpis. Pro banky představuje využívání tohoto způsobu komunikace především úsporu nákladů a v neposlední řadě také uvolnění prostoru na přepážkách.
Co je internetbanking?
Tato služba umožňuje komunikaci banky pomocí internetu a to z jakéhokoliv místa na světě (máte-li k dispozici potřebné vybavení). Stačí vám běžný počítač s internetovým prohlížečem a připojení k internetu. Zadáním webové adresy vaší banky a poté i uživatelského jména a příslušného hesla je vám umožněn přístup na stránky banky. Pak už můžete provádět různé operace jako např. zadávání příkazů k úhradě, zadávání a rušení trvalých příkazů, zřizování a rušení termínovaných vkladů či využití jiných bankou nabízených produktů. Výhodou je i možnost jakési zpětné kontroly, jelikož tato služba vám umožňuje prohlédnout si historii účtu.
Úroveň zabezpečení může být různá
S rozvojem počítačových technologií se zvyšuje i počet potenciálních nevyžádaných návštěvníků, jejichž snahou je narušit bezpečný způsob komunikace mezi bankou a klientem. Proto se banky snaží o její maximální bezpečnost, aby zabránili případnému zneužití. V současnosti existuje celá řada způsobů zabezpečení, které se liší různou úrovní bezpečnosti a uživatelského komfortu. Většinou platí, že čím vyšší je stupeň zabezpečení, tím složitější je samotná komunikace resp. registrace a přístup na speciální stránky banky.
Jedním z nejbezpečnějších a nejvyužívanějších způsobů je zabezpečení pomocí certifikačního klíče, který využívá princip tzv. asymetrické kryptografie. Vše je založeno na existenci dvou klíčů – soukromého a veřejného. Zjednodušený princip fungování spočívá v tom, že to co jeden klíč zašifruje, lze pouze druhým z dvojice rozšifrovat.
Kolik stojí internetbanking?
V následující tabulce jsou uvedeny výše poplatků za možnost využívání služby internetového bankovnictví (bez ohledu na to, zda ji klient využije či nikoliv). K těmto jednorázovým poplatkům za vedení je nutno přičíst poplatky za uskutečnění operace, které se pohybují v rozmezí 2 – 4 Kč za zúčtovanou položku.
Bankovní ústav | Poplatek za vedení |
---|---|
ČSOB | 20 Kč |
Česká spořitelna | 25 Kč |
Živnostenská banka | 30 Kč |
Raiffeisenbank | 35 Kč |
GE Money bank | 39 Kč |
Komerční banka | 44 Kč |
eBanka | 45 Kč |
Zdroj: Jednotlivé banky
Fintrik na závěr
Banky v současnosti nabízejí spoustu balíčků, které jsou určeny pro různé segmenty zákazníků. Pokud se chystáte hojně využívat některý z produktů přímého bankovnictví, je dobré sjednat si takový balíček služeb, kde budou produkty přímého bankovnictví cenově zvýhodněny.
Další finanční tipy a triky najdete na www.finance.cz/aktuality.