Modernizované letouny L-39 by zákazníci měli dostat v roce 2019

20.01.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Odolena Voda (u Prahy) 20. ledna (ČTK) - První letouny L-39 NG by zákazníci měli dostat v roce 2019. Aero Vodochody na ně začne přijímat objednávky příští rok. Jedná se nástupce letounů L-39. \"Společnost počítá, že do projektu zapojí přes 40 společností z celé republiky, což povede k dalšímu růstu českého leteckého průmyslu a vytvoření nových pracovních míst na desítky let,\" informovala dnes mluvčí společnosti Tereza Vrublová. V Aeru Vodochody nyní pracuje zhruba 2000 lidí.

V sídle společnosti se dnes setkali čeští dodavatelé kvůli zakázkám na nový cvičný letoun L-39 NG. Firma pro ně uspořádala konferenci, zúčastnilo se jí přes 40 lidí zastupujících 25 společností působících v leteckém průmyslu. \"Aero má s těmito dodavateli zkušenosti i z vývoje, výroby a údržby letounů L-39, L-59 a L-159,\" uvedla mluvčí.

Firmám Aero Vodochody představilo technické parametry letounu i obchodní výhled. \"Jsme rádi, že se v České republice opět někdo ujal vývoje a výroby nových letadel. Je to příležitost, aby zkušení vývojáři předali svoje znalosti mladé generaci,\" uvedl předseda správní rady společnosti Technometra Český Brod Vladimír Štych s tím, že se společnost na projektu určitě chce podílet.

Aero je světovým lídrem v oblasti cvičných proudových letounů, dvě třetiny dosud vyrobených letadel tohoto typu vyprodukovala právě linka ve Vodochodech. \"Aero chce využít situace, kdy v následujících patnácti letech skončí životnost více než poloviny provozovaných cvičných proudových letounů na světě, a nabídnout jejich uživatelům nové, moderní řešení,\" doplnila Vrublová.

Aero Vodochody vyvinulo vojenský cvičný letoun Aero L-39 Albatros v 60. letech minulého století. Je to nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě, poslední kusy byly vyrobeny na počátku 90. let. Letadel L-39 Aero vyrobilo více než 3000 kusů a používá je kolem 45 států.

Projekt L-39NG Aero představilo v roce 2014 na air show v britském Farnborough. Projekt má dvě fáze, tou první, již dokončenou, je zastavění nového motoru Williams FJ44-4M a nové avioniky do konstrukce stávající L-39. Tato fáze je určená stávajícím majitelům letounů L-39. Společnost už má zákazníky, kteří v nich budou chtít vyměnit motor a avioniku.

Druhou fází je vývoj celého nového letounu, který bude konstrukčně vycházet z původních L-39, ale bude mít kromě nového motoru a avioniky i další nová technická vylepšení, která by také měla mít delší životnost. Pro tento letoun chce Aero získat i další nové zákazníky.

Aero Vodochody v roce 2014 utržilo čtyři miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 200 milionů. Loňské výsledky společnost teprve zveřejní. Zisk společnosti ale předloni klesl, činil 226 milionů korun, o rok dříve téměř o 120 milionů korun víc. Vyrábí mimo jiné také některé části vojenských nákladních letounů KC-390 a dalších několik projektů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK