SZPI loni udělila pokuty za 140 mil. Kč, o 40 pct více

21.01.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Olomouc 21. ledna (ČTK) - Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) loni uložila pravomocně pokuty za 140 milionů korun, což je o 40 procent více než v roce 2014. Zhruba tři čtvrtiny pokut dostali obchodníci za různé prohřešky při prodeji potravin. Na konferenci Sámoška to dnes v Olomouci ČTK řekl ústřední ředitel SZPI Martin Klanica.

\"Zatímco v roce 2014 jsme uložili pravomocně pokuty celkem za necelých 100 milionů korun, tak loni už to bylo o 40 milionů korun víc,\" uvedl Klanica. Obchodníkům inspekce v roce 2015 rozdala pokuty v hodnotě 105 milionů korun. Z toho osm obchodních řetězců dostalo pokuty za celkem 67 milionů korun a na ostatní maloobchodníky připadly sankce za 38 milionů korun.

Obchodníci podle Klanici stále často prodávají potraviny s prošlou dobou použitelnosti či tuto lhůtu svévolně prodlužují například tím, že zboží znovu přebalují, aby zákazník nic nepoznal. V obchodech tak může být k dostání i prošlé zboží, které už dávno na pultech nemělo být. Mezi časté prohřešky při prodeji potravin patří také neoznačení země původu nebo klamavé či zavádějící údaje na obalu.

SZPI v roce 2015 například zjistila, že přes 40 procent kontrolovaných prodejců potravin pochybilo při označování nebalených potravin, k nimž patří hlavně pečivo, také masné a uzenářské výrobky, případně ovoce či zelenina. Nejčastěji se prodejci provinili, když zákazníka na štítku neinformovali o jménu výrobce a adrese sídla.

Inspekce loni díky nové kompetenci uzavřela zhruba dvě stovky provozoven, které porušily předpisy. Problémy našli inspektoři například ve výrobně a rozvozu pokrmů Zuzana Wolfová v obci Předměřice nad Jizerou, prodejně potravin Le Gia Loc v Broumově a prodejně potravin Miloslava Vencálková ve Štětí. Zavřeno bylo kvůli porušení hygienických předpisů také několik desítek restaurací a barů.

Inspektoři SZPI ročně provedou zhruba 35.000 kontrol potravinářských podniků, celních skladů a internetových obchodů, přičemž dvě třetiny jsou zaměřeny na maloobchod a zbývající část na výrobu potravin, velkosklady, celní sklady a na ostatních místa.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK