Smlouva s Kapschem vyprší ke konci letošního roku a ministerstvo dopravy již řadu let řeší, jak vybrat nového provozovatele.
Smlouvy byly podle Ťoka sjednány tak, že dosavadní provozovatel přestane na konci letošního roku poskytovat služby a dál nebude nic. Smlouva neupravovala předání systému jinému provozovateli a nestanovovala ani, kdo zúčtuje mýtné za prosinec 2016.
Mýtný systém však podle ministra funguje, je spolehlivý, i když je kolem něj spousta problémů a hlavně mediálních prohlášení. Ťok poznamenal, že příprava tendru na nového provozovatele mýtného trvá čtyři až pět let, toho si prý museli být jeho předchůdci vědomi, a přesto nekonali.
Předseda poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura v úvodu svého vystoupení řekl, že kdo očekává ostrou politickou debatu nebo výzvy premiérovi, aby vyměnil ministra, bude zklamán. Zdůraznil, že je i zájmem opozice, aby se mýtné vybíralo i po 1. lednu 2017.
Poslední plán ministra dopravy a vlády podle Stanjury říká, že letos někdy koncem roku spustí velký tendr. \"To znamená po třech letech vlády budeme ve stejné situaci, jako když Sobotkova vláda nastupovala,\" uvedl Stanjura na tiskové konferenci před tím, než se poslanci sešli. Pro opozici by podle něj bylo výhodné, aby nic nedělala, a příští rok v lednu poukazovala na to, že je s mýtem problém. Protože je prý konstruktivní, nabídne vládě pomoc, nemá zájem na tom, aby se mýtný systém zhroutil.
Poslanecká sněmovna by podle Stanjury měla vytvořit pracovní skupinu, do níž by přizvala nezávislé experty. K řešení bude nutné změnit podle Stanjury některé zákony. Řídící výbor při ministerstvu dopravy podle Stanjury nefunguje, neřídí vůbec nic.