Kraj po výhradách odborů a několika kolech jednání 13. ledna jako vstřícný krok změnil zadávací dokumentaci tendru, a to zejména v části řešící odměňování řidičů autobusů a nárůsty nákladů. Odbory tvrdí, že podmínky tendru postavené jen na co nejnižší ceně povedou nadále k podprůměrnému odměňování řidičů.
Změny v dokumentaci provedené radou kraje podle Pomajbíka základní problémy nevyřešily. \"V otázce mezd se nic zásadního nezměnilo. V podmínkách zůstávají sankce vůči řidičům, například za nedodržení rychlosti spoje,\" uvedl Pomajbík. Odbory proto po vlastní analýze změn v tendru zaslaly antimonopolnímu úřadu podnět k zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele. Stávka na podporu požadavků odborů je podle Pomajbíka pořád ve hře.
Kraj tvrdí, že zrušení tendru není možné, při bezdůvodném zrušení soutěže by kraji prý mohla od antimonopolního úřadu hrozit sankce až 40 milionů korun. Provedené změny v tendru kraj označil za maximum, co mohl udělat v mezích zákona. K nejvýznamnějším změnám patří to, že dopravce bude muset stanovit minimální mzdu pro zaměstnance. Ta pak bude pravidelně plně valorizována podle růstu průměrné mzdy v ČR.
Kvůli změněným zadávacím podmínkám kraj posunul termín otevírání obálek s nabídkami z 18. ledna na 5. dubna. Původní termín byl loni 8. prosince. Tendr tak nabral zpoždění čtyři měsíce.
Krajem dotovanou autobusovou dopravu zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V nynější soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem nebo také jen jedna.
V Česku by podle odborářů měla vzniknout jednotná metodika pro autobusové soutěže, podle níž by se měl řídit i hradecký kraj. Zadávací podmínky nynější soutěže podle odborů zakonzervují nízkou úroveň odměňování řidičů, která se bez přesčasů a různých příplatků pohybuje kolem 12.500 korun měsíčně.
Zdeněk Rychtera dr